Hej,

en kompis till mig har ett problem. Han har byggt ett nytt hus. Entreprenören som byggde huset anlitade en konsult för konstruktionsritningar.
Efter att huset nästan stått klart gick entreprenören i konkurs. Ett par månader efter detta började sprickor komma fram i putsfasaden.

vid kontakt med konstruktören uppger han att han kunde ritat annorlunda så att detta aldrig hänt och att det skulle åtgärdas.

6 månader efter detta uttalande har han fortfarande inte gjort någonting utan hävdar istället att han bara ville hjälpa till att få fasaden lagad och att han inte har något ansvar då han anlitats av entreprenören som gått i KK.

Vad gäller här, jag anser ju att han måste ansvara för sina beräkningar och ritningar...?

Som konsult har han konsultförsäkring som kan täcka upp till ett visst antal basbelopp (i normalfallet). Däremot är jag osäker på om det är så att bara husföretaget (kunden) kan begära ersättning?

Men ta ett exempel...
ett husföretag bygger ett hus. Husföretaget beställer K-ritningar men när huset är klart så går husföretaget i KK. 6 månader efter trillar hela taket in och vid utredning visar det sig att konstruktören beräknat balkar mm fel.

bör inte denne då vara ersättningsskyldig fast än husföretaget som beställde ritningarna gött i KK. I ABS09 står det att den som tar fram ritningar också ansvarar för att beräkningar osv är rätt. Således borde ju ansvaret falla på den som ritar...?
detta såklart att husföretaget byggt som ritningen visade...

Verkligen ingen kunnig som vet?

Om motparten man avtalat med gått i konkurs, har man ingen motpart rent rättsligt. Om det finns någon försäkring är det upp till villkoren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.