För ett litet tag sedan hade jag inne ett företag som renoverade i mitt kök. På torsdagen upptäcker jag när jag städar av i hallen att golvet (oljevaxat furugolv) har en massa märken som ser ut som klackmärken. Den enda som har gått där med klackar är tjejen som driver byggföretaget. Hon kom förbi dagen innan (på onsdagen) oanmäld för att prata med sin hantverkare på min betalda tid.

Jag har kontaktat företaget att hon har saboterat mitt golv men de påstår att hennes klackar är för mjuka för att göra sådana märken osv. Saken är den att jag städade av dagen innan hon kom och då var golvet och mjölkpappen intakt.

Själv har jag bara gått med mina gummistövlar inomhus under renoveringen + att jag vet att jag har ett känsligt golv och är väldigt försiktig då det gjordes för bara ett halvår sedan.

Vad kan jag göra när de inte vill ta ansvaret. dessutom beskyller de mig för att jag skall ha orsakat skadan med flit av mig själv. Detta om något är upprörande.

Vad gör man när de skadat ens ägodel som de vägrar ta ansvar för?

Bifogar en bild över en liten del av skadan. Det är minst fem olika ställen som det ser ut så här. Från Hallen in till köket.

• IMG_2735.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det så att de har ansvar för ev skador de åsamkar kundens egendom. Problemet här är att du som klagande part har bevisbördan vilket kan vara svårt i ditt fall.

Det finns förutom bevisbördan ett litet problem i att frågan kan väckas om skadeståndsskyldighet kan uppkomma av att ha gått in med högklackade skor i ett rum där andra går med byggskor och gummistövlar. Det kan argumenteras för att det saknas ett culpöst förhållande mellan skada och det byggfirman gjort.

• Gilla
Mollyn
  • Laddar…
Enligt min uppfattning har firman uppträtt vårdslöst. Om man renoverar eller bygger om skall golven där man passerar och ställer material täckas. Entreprenörens skyldighet. Finns avtal? Hantverkarformulär?
Konsumenttjänstlagen gäller i alla fall.

• Gilla
Mollyn
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag tycker det är väldigt oaktsamt av henne. Jag tror inte att hon gjort detta med flit men jag är ledsen att de inte tar ansvar för det. Hjälper det att ta in en oberoende besiktningsman i fallet? Eller kostar det mer än vad det smakar. Jag tänkte ringa konsumentverket på måndag.

Skadorna ser inte ut att vara orsakade av klackar utan skruvar som legat under pappen. Jag vet inte om det gör någon skillnad juridiskt.

• Gilla
Perry79 och 6 till
  • Laddar…
Håller med pbengtsson, ser ur som större skruvar typ fransk träskruv eller liknande.
Fanns det skyddstäckning på golvet?

Definitivt skruvar! Men absolut inga franska träskruvar helt vanliga "gipsplatteskruv" eller "spånplatteskruv"
Fyll igen märken med lite av oljevaxet så syns det inte. Och märken i ett sådant golv som desutom man har oljat in med mörk vax kommer alltid att få synliga märken.
Mitt tips: Spara din frustration och ge dig inte in i en stor tvist om detta för det kommer bara att ta massor av energi även om du i princip har rätt.

Redigerat:
  • Gilla
Mollyn
  • Laddar…
Håller med, ser ut som en typisk gipsskruv som har blivit nertrampad i golvet.

Det här borde räcka som bevis. Man ser att det är skruvar.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
En ursäkt till kvinnan du beskyllde för att ha saboterat ditt golv kanske vore på sin plats. Ofta kommer man långt med en ödmjuk attityd. Att arbetsledare, chefer etc. pratar med sin personal på "din" tid får du räkna med. Vore värre om de inte gjorde det.

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Hur kom skruvarna dit under mjölkpappen som låg där dagen innan hon kom?

Och dagen efter när det städades igen, var hade skruvarna tagit vägen då?

Första dagen fanns det papp och inga märken, tredje dagen märken efter skruvar men tydligen inga skruvar då man misstar det för märken efter klackar?

(Att det är skruvar som blivit nedtrampade är ganska tydligt.)

Det råder ingen tvekan om att det är skruvar förmodligen gipsskruvar som redan nämnts. En ursäkt till damen med högklackat alltså och en tillhörande förklaring på att det är skruv som orsakat skadan. Det är ett gissel när man täcker golv med sk mjölkpapp för det invaggar en falsk tro hos hantverkaren att det skulle duga men det duger endast för smutsiga skor inget annat. Skall man göra jobb som kräver tunga maskiner eller material så måste man först lägga masonit för att skydda. Men för att återgå till skadan där det är tryckmärken kan man med hjälp av värme och blöt trasa få bort det värsta kanske rentav helt och hållet. Lämpligt verktyg är lödkolvs som man sätter mot trasan och i det nedtryckta spåren korta små stunder och detta upprepar man tills man är nöjd.:thumbup:

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta, jag observerade inte att det stod att golvet var skyddstäckt men det betyder ju som cecar och charta ovan skriver att antingen fanns skruvarna där eller också har de krupit in vid nån kant. Jag tror inte de tär värt besväret at bråka om det här. oceanis har rätt. Naturligtvis är det mindre skruvar även om märken efte skallarna ser stora ut.

Jag tror inte att skruvarna behövt ligga under pappen då det lätt går igenom märken genom pappen, kanske någon tagit upp skruven/skruvarna utan att reflektera över att de kan ha gjort någon skada på underliggande golv.

Blir det även så tydliga spår efter gängorna när de går igenom pappen?
(Ja, det kanske går hål och skruv rullar in under pappen, men om så, så pass många?)

De kan ha hamnat under pappen när man i första läget tar bort den och lägger tillbaka pappen speciellt om man lägger ut samma pappa.

Sopades pappen av ordentligt?
Ramlade skruvar ur högen med papp när den bars ut och ny papp rullades ut över?

Sitter det en skruv kvar i sulan på någon sko man använt när det städades?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.