Hej. Vi har ett official servitut från 1973 (avstyckning) gällande vårt avlopp där avloppet ligger på grannfastighet och jag fått ett krav att åtgärda detta. Min fråga är, vad får jag göra. Grunden för servitutet är enligt lantmäteriet, nyttja, underhålla och förbättra men där sätter markägaren stopp. Jag får inte gräva något på markägaren mark och han kräver att jag ska gräva in avloppet på min tomt men det finns det inte utrymme till. Lantmäteriet kan inte svara på det utan hänvisar till en fastighetsförrättning för att tolka det trots att lantmäteriet utfärdat detta, en fastighetsförättning är ju inte gratis direkt. Min tanke/förslag är att anlägga ett minireningsverk vilket blir en extra brunn och som inte påverkar/inkräktar nämnvärt på markägarens mark. Så, vad gäller och vad får jag göra? Diskussion med markägaren är lönlöst.
Mvh Förvirrad husägare.

Servitutet låter tämligen omfattande. Med krav från kommunen att förbättra det låter det därtill svårt för grannen att med framgång hävda att en sådan förbättring inte ryms i servitutet. En exakt beskrivning av vad det står skulle dock förenkla tolkningen.

Men att ha rätt och få rätt är olika saker. För att tvinga grannen att hedra servitutet behöver du gå till Kronofogden och få handräckning. Motsätter sig grannen det är nästa steg att ta det till tingsrätten. Att få ytterligare ett utslag från Lantmäteriet synes dock meningslöst. Lantmäteriet har inga tvångsmedel att ta till utan på sin höjd får du ett lite tydligare besked om en rätt du redan har.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så länge du inte tar nytt utrymme i anspråk för din nya avloppsanläggning på grannens mark så torde du ha rätt att göra detta.

Lantmäteriet kan erbjuda en fastighetsbestämning. D v s de kommer på besök och sitter ned med grannen och sig, lyssnar på era argument och tar sen ett myndighetsbeslut vad som är tillåtet och inte. Svåra grannar kan npg tänka sig böjas för detta, du får det också protokollfört att exakt den åtgärd som du vill genomföra är en del av servitutsrätten. Det gör det enklare om sedan grannen strular och kronofogden behöver kopplas in.

Till saken hör att de godkänt av tidigare husägare att förlägga en infiltration men som jag ville ändra till minireningsverk, då blev det stopp. Nu är det även stopp på infiltration förslaget. Tack för rådgivning och det blir en sista åtgärd att prata med grannen och förklara med era råd i tråden så får vi se vad som händer. GOD JUL på er.

H HGF115 skrev:
Till saken hör att de godkänt av tidigare husägare att förlägga en infiltration men som jag ville ändra till minireningsverk, då blev det stopp. Nu är det även stopp på infiltration förslaget. Tack för rådgivning och det blir en sista åtgärd att prata med grannen och förklara med era råd i tråden så får vi se vad som händer. GOD JUL på er.
Du äger ett hus (med tomt?) men får inte plats med ett minireningsverk på din egen mark?

Den extra brunnen du nämner, hamnar den på din mark eller på grannens mark?

Jag kan tänka mig att grannen är emot dina planer eftersom ett minireningsverk kräver betydligt mer tillsyn än en infiltration. Grannen tycker kanske därför att du planerar utöka servitutet, vilket skulle stå i strid med t.ex. 14 kap. 6 och 7 §§ Jordabalken.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ska ju sägas att servitutet ska tolkas utifrån den belastning på den tjänande fastigheten som aktuell när det upprättades 1973. På den tiden var ett avlopp uteslutande slamavskiljare och infiltration. D v s det som tjänande fastighet kunde förvänta sig är en huvudsakligen underjordisk anläggning, ett par brunnslock och risken att det hela måste grävas upp för underhåll och reparation.

Det kan ju diskuteras om en avloppsreningsverk är en ökad belastning av grannens mark. T ex kräver den el och löpande underhåll på ett annat sätt.

Jag gissar att Lantmäteriet i en fastighetsbestämning skulle besluta att även minireningsverk omfattas av servitutsrätten. Men det är bara min gissing.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att Lantmäteriet i en fastighetsbestämning skulle besluta att även minireningsverk omfattas av servitutsrätten. Men det är bara min gissing.
TS granne får ju möjlighet att yttra sig vid fastighetsbestämningen. Grannen verkar vara av uppfattningen att ett minireningsverk får plats på TS egen fastighet och att servitutet därför bör upphöra att gälla.

Grannen kanske vidare invänder att förutsättningarna ändrats sedan 1973, då minireningsverk knappt existerade utan enda alternativet var just infiltration (som då inte fick plats på TS fastighet utan resulterade i officialservitut). Även LM's inställning till tvångsmässigt ianspråktagande av grannars mark borde väl ändrats sedan 1973 i och med NJA 2018 s. 753

Claes Sörmland
Men en fastighetsbestämning är ju ingen fastighetsbildning. Det sker ingen ändring av av de bestående förhållandena. De tolkas bara. Servitutet kan därmed inte att upphöra gälla vid en fastighetsbestämning.

• Gilla
Swedejohn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.