Har en firma som har Säker Vatten certifiering som jag tänkt anlita för att renovera ett badrum i en bostadsrättsförening. Den ursprungliga offerten inkluderar jobb/renoveringar som jag inte längre prioriterar. Dels pga kostnaden men också pga att badrummet är på under 3kvm. Planen från början var att sänka tak och lägga golvvärme samt fräsa in utanpåliggande rör i väggen. Det jag istället är intresserad av nu är att anlita dem för att göra ytskikten, flytt av golvbrunn och att dra om elen. Resten, installation av toalett, handfat och dusch, allt med utanpåliggande rör tänkte jag göra själv tillsammans med en pensionerad rörmokare jag känner. Enligt säljaren betyder det att jag inte kan få något Säker Vatten intyg. Jag förstår att jag inte kan få certifiering på saker jag själv tänkt installera men sträcker sig inte en Säker Vatten certifiering till det de ska göra? Då tänker jag specifikt på tätskiktet och installation och placering av den nya golvbrunnen. Vad är det som gäller? Som jag förstår det så kan många företag ha diverse certifieringar utan att följa dem i vilket fall. Jag misstänker att säljaren lägger fokus på Säker Vatten som ett sätt att övertyga mig att att ge dem så mycket jobb som möjligt men jag har inte renoverat några badrum förut. Det här blir första gången.
1 167 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
Vad gäller vid Säker Vatten certifiering när man själv installerar badrumsmöblerna?
-
Medlem · 12 inlägg 23 jan 18:44
-
Bästa svaret
23 jan 19:25 #2Välkommen till forumet!
Intyg om att golvbrunnen och tätskiktet är rätt installerade faller inte under Säker vatten utan då handlar det om ett våtrumsintyg från BKR eller GVK.
Ställer din förening, dvs. styrelsen, några krav på hur renoveringen ska genomföras?
En del föreningar kräver att firmor som är medlemmar i BKR/GVK/MVK och Säker vatten utför allt arbete som kan påverka föreningens ansvarsområde och/eller andra lägenheter.- Laddar…
-
Medlem · 12 inlägg 23 jan 21:1923 jan 21:19 #3
Jag har läst stadgarna och kan inte minnas att det stod något annat än att det ska vara behöriga hantverkare som byter ut/omplacerar golvbrunnen. Pratade med ordföranden om det också och han sa att det fanns där för att uppmuntra medlemmar att anställa auktoriserade firmor. Jag ska dubbelkolla och återkomma. Vad gäller Säker Vatten installation så bryter min förening redan mot deras regler genom att koppla handdukstorken via det vanliga varmvattnet. Något jag tänkte undvika vid min renovering genom att installera en som är eldriven.
- Laddar…
-
23 jan 22:58 #4
-
Medlem · 12 inlägg 23 jan 23:0223 jan 23:02 #5
Så, har läst igenom föreningens stadgar igen och det nämns ingenting om särskilda krav på badrumsrenovering. Läste också igenom informationsbladen jag fick från firman jag ska anlita och det visade sig att de är auktoriserade av BKR samt har Säker Vatten ovanpå det.
Nästa fråga är väl hur försäkringsbolaget ställer sig till att man installerar det själv. Så länge det är fackmannamässigt gjort så ska det väl vara lugnt? Så får man dokumentera allt man gjort för sin egen skull ifall det skulle behövas vid något eventuellt fel? -
Medlem · 12 inlägg 23 jan 23:0623 jan 23:06 #6
-
24 jan 09:34 #7
-
Medlem · 12 inlägg 24 jan 14:4724 jan 14:47 #8
-
24 jan 14:54 #9
Rent juridiskt ska ju avtal hållas och i avtalet bör det finns klausuler om vad som ska hända om ena parten vill ändra avtalet eller säga upp det. Om avtalet saknar det så blir det knepigare och det handlar då mer om samarbetsvilja. I ditt fall låter det ju som att företaget är öppna för förändringar, i alla all så länge som det är "lång" tid kvar tills jobbet ska börja.
- Laddar…
-
Medlem · 12 inlägg 24 jan 14:5924 jan 14:59 #10
-
24 jan 15:04 #11
Det är väl som hos doktorn och tandläkaren, avbeställer man för sent så får man betala ändå. Inget företag vill stå med personal som inte har något att göra men ändå ska ha lön.
Sen vad som gäller det företag som du har anlitat vet ju inte jag. -
Medlem · 12 inlägg 24 jan 16:2924 jan 16:29 #12
-
-
Medlem · 12 inlägg 6 feb 19:296 feb 19:29 #14
- Laddar…