Byggahus.se

Vad gäller vid nybyggnation intill en kyrka??

1. N
    Medlem · 17 inlägg

nybygge

Medlem
    Jag o min fru har köpt en tomt som ligger intill en kyrka.
    Vad är det egentligen som gäller vid nybyggnation i kyrkans område.
    Är det någon som vet??
    Vi får inget svar från handläggarna på kommun,dom säger bara att lämna in en ansökan så får vi se om det går.Vi ska nämligen bygga ett Ä-hus Torgrim.

Tacksam för svar!!!!!!

/Nybygge

2. B
    Medlem · 5 831 inlägg

Re: Vad gäller vid nybyggnation intill en kyrka??

Jag tycker det låter som du råkat ut för trista tjänstemän.

Börja med att fråga handläggarna vad de själva tycker. Törs de inte säga det? Fråga då om de själva tänker behandla en bygglovsansökan på delegation, eller om de måste dra saken med själva byggnadsnämnden.

Om svaret blir att de måste låta byggnadsnämnden besluta borde du också få veta varför. Tror inte handläggarna själva på ditt bygge kommer de nämligen att med all kraft övertyga nämndens politiker om avslag.

Därför ska du veta att du i tveksamt fall istället för att begära bygglov direkt kan börja med att ansöka om förhandsbesked. Det blir iallafall billigare.

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

jag antar att det ligger utanför detaljlplanelagt område och då gäller 3 kapitlet i PBL. Alltså, huset skall anpassas till omgivande bebyggelse (mycket förenklat). Då kommer frågan: Hur ser det ut i omgivningen? Finns det fler hus vid kyrkan mer än kyrkan själv?

Bestäm tid med en handläggare och diskutera samt visa ert förslag. Låt dem sedan diskutera sinsemellan hur dom ställer sig. Gör detta innan ni lämnar in ett bygglov. För om nu Ä-hus (förmodar att du menar Älvsbyhus) inte är acceptabelt så måste ni fortsätta leta. Ni kanske då också kan få lite mer konkreta förslag.

4. N
    Medlem · 17 inlägg

nybygge

Medlem

Tack för era svar.
    Förhansbesked är inte att tänka på i våran kommun för handläggningstiden är den samma som vid bygglovsansökan, :'( tyvärr och den är på ca.7-8 mån.
    därför väljer vi nog att gå på ansökan direkt.
    Jag ska ta kontakt med stadsarkitektkontoret nästa vecka så får vi se vad dom har att komma med (Semestertider).

/Nybygge

5. W
    Medlem · 31 inlägg

Wico_TB

Medlem

En uppfattning jag har fått är att det sällan är några problem att bygga standardhus av typen älvsbyhus,smålandsvillan etc. De är designade för att passa in i de flesta sammanhang och sticker sällan ut.
    Lite som en Volvo kontra Porsche. Kommer det en Volvo på vägen så är det ingen som tittar lite extra. Kommer det en Porsche så ställer sig åtminstone alla grabbar och dreglar...

Missförstå mig nu rätt. Bygger själv Smålandsvillan... Trots allt finns det ju väldigt många människor som väljer en Volvo framför en Porsche av olika skäl (bl.a ekonomiska).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.