Hoppas det är ok med biljuridik här !
Köpt begagnad bil från bilfirma 20 Juli 2023 .
Fick ej med vinterhjul med köpet .
För någon månad sedan besökte jag bilfirman för att påpeka div brister .
Upptäckte att det saknades 1 st reservnyckel till bilen , dvs jag fick med 2 men instrumenteringen i bilen säger att det skall finnas 3 nycklar registrerade .
Fixades gratis av bilfirman (bortprogrammerig av saknade nyckeln)
Samtidigt påpekade jag att ett skyddslock saknades vid 1 av 4 ställen , locket täcker för domkrafts lyftpunkter , det kostar strax under 400:- plus lackering . Svårt att se skyddslocken utan att stå på alla 4 + känna till dessa .
Fick till svar att det var något jag skulle ha påpekat före köpet !
Upptäckte idag när vinterhjulen skall på att det sitter låsbultar på alla 4 hjul . Fälgarna är svarta aluminiumfälgar med svarta plastskydd på varje bult , dvs svårt att se om det sitter låsbultar utan att börja demontera saker .
Letade igenom hela bilen utan att hitta rätt "nyckel" Fick tag i förra ägaren som meddelade att vinterdäck och skruvar plus "nyckeln" levererades med bilen vid försäljning till nämnda bilfirma (där jag köpte den)
Vill nu ha lite kött på benen innan jag blir tvungen att åka dit igen .
Mycket svårt med telefon / mejlkontakt , de svarar aldrig tillbaka .
Köpt begagnad bil från bilfirma 20 Juli 2023 .
Fick ej med vinterhjul med köpet .
För någon månad sedan besökte jag bilfirman för att påpeka div brister .
Upptäckte att det saknades 1 st reservnyckel till bilen , dvs jag fick med 2 men instrumenteringen i bilen säger att det skall finnas 3 nycklar registrerade .
Fixades gratis av bilfirman (bortprogrammerig av saknade nyckeln)
Samtidigt påpekade jag att ett skyddslock saknades vid 1 av 4 ställen , locket täcker för domkrafts lyftpunkter , det kostar strax under 400:- plus lackering . Svårt att se skyddslocken utan att stå på alla 4 + känna till dessa .
Fick till svar att det var något jag skulle ha påpekat före köpet !
Upptäckte idag när vinterhjulen skall på att det sitter låsbultar på alla 4 hjul . Fälgarna är svarta aluminiumfälgar med svarta plastskydd på varje bult , dvs svårt att se om det sitter låsbultar utan att börja demontera saker .
Letade igenom hela bilen utan att hitta rätt "nyckel" Fick tag i förra ägaren som meddelade att vinterdäck och skruvar plus "nyckeln" levererades med bilen vid försäljning till nämnda bilfirma (där jag köpte den)
Vill nu ha lite kött på benen innan jag blir tvungen att åka dit igen .
Mycket svårt med telefon / mejlkontakt , de svarar aldrig tillbaka .
Redigerat:
Vad vill du ha för kött på benen? Det är ju en rätt lätt sak att kolla om man varit intresserad.
Oavsett så om det är en märkesverkstad & märkesansluten firma så har dom oftast låsnycklarna i verkstaden då det är ett återkommande problem att ägarna slarvar bort dom.
Dom kommer till 99% byta till vanliga bultar om du vill när du köper ett däckbyte hos dom. Annars så ska den ligga i reservhjulsbaljan alt. vid däckkompressorn på sidan om det är en VAG-bil.
Oavsett så om det är en märkesverkstad & märkesansluten firma så har dom oftast låsnycklarna i verkstaden då det är ett återkommande problem att ägarna slarvar bort dom.
Dom kommer till 99% byta till vanliga bultar om du vill när du köper ett däckbyte hos dom. Annars så ska den ligga i reservhjulsbaljan alt. vid däckkompressorn på sidan om det är en VAG-bil.
Det är en VAG bil och den är ej köpt hos VAG återförsäljare .F Festlund skrev:Vad vill du ha för kött på benen? Det är ju en rätt lätt sak att kolla om man varit intresserad.
Vem skall betala för bortmontering av låsbultar + 4st nya vanliga hjulbultar ?
Har letat i alla möjliga och omöjliga ställen i bilen , även kollat i motorutrymmet .
Som jag skriver så fick jag tag i föregående ägaren .
Har aldrig i mitt långa liv köpt låsbultar eller varit ägare till detta , förrän nu .
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 339 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 339 inlägg
Jag menar att det är något du bör stå för.
Täcklock ska klagas på direkt när du tittar på bilen inte en tid efter.
Det har inte ramlat bort när du använt den?
Sen låsbult det ser man också när man ser på bilen.
Skulle aldrig köpa en bil utan att se på däcken vilket skick dom är i plus att rätt bultar är med.
Har vart med om en bil där jag fick kokade bultar med och det skulle vara bricka på muttern istället.
Fråga bilhandlaren om bultarna och han menade på att dom var med, sa bara att ska du sälja får du ordna rätt annars ingen affär.
Men svårt att komma flera månader senare och klaga.
Men är dom snälla så kanske dom hjälper
Täcklock ska klagas på direkt när du tittar på bilen inte en tid efter.
Det har inte ramlat bort när du använt den?
Sen låsbult det ser man också när man ser på bilen.
Skulle aldrig köpa en bil utan att se på däcken vilket skick dom är i plus att rätt bultar är med.
Har vart med om en bil där jag fick kokade bultar med och det skulle vara bricka på muttern istället.
Fråga bilhandlaren om bultarna och han menade på att dom var med, sa bara att ska du sälja får du ordna rätt annars ingen affär.
Men svårt att komma flera månader senare och klaga.
Men är dom snälla så kanske dom hjälper
Du får väl lusläsa papperna som ni skrev vid köpet. Var det någon garanti? Och i så fall hur lång? Min gissning är att du får stå för kostnaderna. Men det spelar nog roll för villkoren vilken köpesumman var.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 265 inlägg
På vår VAG-bil har låshylsan ett fack i verktygsväskan.
I fallet att låsbultsnyckeln finns kvar och de hittar den på firman så blir det ju ingen kostnad. Utan låsbultarna är den ju troligen värdelös för firman. Men eftersom fyra månader har gått är det inte otroligt att de inte har koll på den. Enligt "hallå konsument" har man rätt att reklamera fel på bilen. Men är det inte en ny bil så blir det väl ibland en diskussion om vad som är ett fel och vad som är slitage eller vad som inte ingick i köpet.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/bilen-ar-trasig-eller-fungerar-daligt/
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/bilen-ar-trasig-eller-fungerar-daligt/
Misstänker att de blev sålda före bilen .P Peter_Ker skrev:
Blev visad ngt annat junk , halvslitna dubbdäck med sönderrepade/korroderade lättmetallfälgar .