Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad gäller vid hävning

1. Besserwissern
    Medlem · Skåne · 196 inlägg

Besserwissern

Medlem
    Hej!
    Vi har hävt vårt entreprenadkontrakt (ABS 09) med entreprenören efter ca 1/3 av entreprenören. Vi är överens om detta.
    Han har fått betalt för denna del.
    Om det som nu uppkommer fel på denna delen som är utförd, kan jag då kräva att entreprenören ska åtgärda detta eller är entreprenören helt "fri" från fortsatt ansvar för det denne har utfört?

2. H
    Moderator · Stockholm · 46 345 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Njeej entreprenören har ett fortsatt ansvar. Men det kan bli väldigt svårt att bevisa, är det ex. ett fel, eller något som skulle göras färdigt senare osv.

I praktiken tror jag det är nästan omöjligt att hålla en avpolletterad entreprenör ansvarig. Men det beror givetvis på. Upptäcker du ex. att takstolarna är ihopspikade med list-spik.

• Laddar…
  3. EntreprenadJuristen
    Allvetare · Stockholm · 9 inlägg

EntreprenadJuristen

Allvetare
    Precis som hempularen anför är entreprenören ansvarig för arbetet denne utfört, dock kan det vid en eventuell tvist bli svårt att visa vem som har gjort vad och på vem felet beror.

Jag skulle rekommendera dig att göra en delbesiktning och besiktiga den första entreprenörens arbete med hjälp av en besiktningsman. Utöver delbesiktningen skulle jag i den mån det går dokumentera vad som är utfört med hjälp av bilder.

Lycka till!

4. Besserwissern

Besserwissern

Medlem
    Tack!

5. Besserwissern

Besserwissern

Medlem
    Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.