Byggahus.se

Vad gäller? Tomtgräns & krav att flytta staket

1. J
    Medlem Nivå 5
    Om det skulle vara som du säger, att grannen kan ha varit så blind och dum, att han inte såg eller kollade var tomtgränsen gick innan han monterade staketet (det är ju inte fråga om att spätta ner några stolpar) så håller jag med om att man ska prata vänligt med honom, Men om det är som jag uppfattar det, att han varken är blind eller idiot, utan helt enkelt "kapat" 40 cm av grannens tomt, så tycker jag att han redan har lagt ribban

• Laddar…
  2. K
    Medlem Nivå 7
    Ok. Möjligt är väl kanske min kommun som ej vill ge tillstånd (handlar om kommunmark).

Men som sagt kräver oavsett medgivande från grannen och är man inne på grannens tomt är det ju helt galet.

Men som sagt man ska heller inte börja gapa och skrika om det.

Sedan är byggregler olika tom i samma kommun. Fick själv lära mig att det finns stadsområde, tätort och landsbygd. Helt olika regler!

Är lite o/t men jag får inte ens bygga en enkel vedboda närmare än 2.5m från gränsen. Är prickad mark och allt annat tjafs där det tom handlar om 6 Meter. Blir inte mycket yta på en liten "tätorts tomt" bygga.

Dem som bor på landsbygd eller själva staden får bygga stort sett hur dom vill bara grannen godkänner.

Redigerat
  3. T
    Medlem · Nivå 11
    Finns andra möjligheter än blindhet eller dumhet till varför staketet hamnat där det står, varav vissa tagits upp tidigare i tråden. Vi eller TS vet helt enkelt inte vad förklaringen är.
    Men för all del, har det fungerat för dig hittills att gå på en aggressiv offensiv i alla lägen, oavsett förutsättningar, så fortsätt du med det. Lycka till i livet. (y)

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Gäller ej Gunnebostängsel som räknas som underhållsfritt, det får sättas i tomtgräns.

5. J
    Medlem Nivå 5
    Vilket oförskämt skitprat. Var har du fått det ifrån ? Jag har varit i byggbranschen i över 45 år och varit byggmästare i 32 år. Jag är ganska säker på att jag har större erfarenhet än dig i sådana här frågor.

6. WzOn
    Husägare Nivå 4
    Lite hederligt mansplainande så här på kvällskvisten. Alltid lika ointressant.

7. K
    Medlem Nivå 7
    Ok intressant. Även om jag nu personligen skulle ej vilja ha sådan staket. Men var ju visserligen sånt staket i ts bild.

Dock är det lite byråkratiskt i kommunen min.

Då tom en liten vedhög med tak räknas som byggnad :p:seenoevil:

Är som sagt stor skillnad var man bor. Bodde i en annan kommun förut där folk tom fyllde allmänning och plantera dit gräsmatta. Utnyttjade allt till 100% och alla glada o nöjda. Var riktigt fint och välvårdat också.
    Här som sagt värsta livet när man fäller 2 granar i en liten skog som ingen gör något åt :poop:

8. C
    Medlem Nivå 6
    Snigeldynamit trycker åt alla håll och smular antagligen sönder berget mer än nödvändigt. Kilar trycker bara åt rätt håll. Jag har några sådana (smörjs med fett):
    Har man riktig borrmaskin på plats använder man naturligtvis större kilar.

Det kan inte vara en sämjedelning för sådan är utan verkan (om den inte är jättegammal, men staketet är ju bara två år gammalt). Det kan inte heller vara ett servitut för det innebär rätt för ägaren av en fastighet att nyttja en annan fastighet i ett visst hänseende, det vill säga inte ett totalt ianspråktagande som det blir när man hägnar in en del av en fastighet. Det kan däremot vara en nyttjanderätt. Den gäller mot ny ägare om den är inskriven eller om nye ägaren kände till den vid köpet (vilket bevisas genom att nyttjanderättens fortbestånd förbehålls i köpehandlingen).

9. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Och jag håller med dig om att bli riktigt arg, och obeveklig, om det framkommer att grannen med fullt uppsåt kapat en halvmeter. Att man tex innan pratat om var gränsen går eller att han erkänner det. Jag tycker bara man inte skall utgå från att det är så. Mycket kan vara annorlunda än man tror. Grannen kanske tex köpt stängselbygget från några mindre nogräknade hantverkare som satte det rakast och lättast.

10. T
    Medlem · Nivå 11
    Var jag fått det ifrån? Från dina inlägg hittills.
    Intressant att du med 45 års erfarenhet inte inser att ingen vet allt. Men men, det är väl inte lätt att vara ödmjuk när man vet allt...

11. M
    Medlem · Nivå 6
    Jag tycker inte det är fjantigt att skapa en vettig relation med sina grannar, särskilt inte som nyinflyttad i ett område. Osämja i grannskapet gynnar ingen. Man ska ju för guds skull bo nära varandra under lång tid framöver!

• Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 5
    Jag har inte sagt ett ord om att man ska vara arg. Jag säger att det är viktigt att göra klart från början att han måste flytta staketet, och att man inte kan vädja till en granne som har valt att helt strunta i att han satte staketet en halvmeter in på grannens tomt. Att sedan en massa medlemmar här inbillar sig att jag har sagt något annat är en annan sak. Dem svarar jag inte.