Byggahus.se

Vad gäller rörande "proffsighet" i kakelsättning?

1. Y
    Medlem · 20 inlägg

yegger

Medlem
    Hej,

Är byggherre för ett nytt hus som uppförts under året, med slutbesiktning nu på fredag. Jag är på det stora hela nöjd med entreprenören (totalentreprenad), men jag är inte nöjd med det jobb som en av underentreprenörerna utfört - kakelsättaren. Jag har under pågående bygge kommenterat detta, och huvudentreprenören har hållit med mig om samtliga saker jag påpekat. Han har även krävt att kakelsättaren ska åtgärda (göra om), vilket han också gjort. Mina påpekanden är uteslutande av "skönhetskaraktär", mestadels relaterat till skarvar mellan plattor (de ligger på olika höjd så att kanten känns tydligt) eller vinklar och avslutningar.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att hitta och i tid påpeka alla saker som jag tycker borde åtgärdas. Det är även så att mot slutet har intresset från huvudentreprenörens sida att åtgärda felen minskat, ner mot noll. Detta kan jag dock förstå, då han måste börja prioritera att få huset klart till slutbesiktningen. Och han blev ju inte hjälpt av inbrott och stulna vitvaror... :(

Nu till frågan:
    Hur stora skönhetsfel i kakelsättningen måste man acceptera i slutändan? Finns det regler eller normer för detta?

Tack för snabb hjälp om någon vet - som sagt, besiktning på fredag.

2. Stringfellow Hawke
    Medlem · Stockholm · 1 320 inlägg

Stringfellow Hawke

Medlem
  3. J
    Medlem · Västra Götaland · 889 inlägg

Jens_H

Medlem
    Fogar SKA vara jämna och alla plattor SKA ligga i jämn höjd mot varandra.

Om plattorna på golvet inte ligger i jämn höjd med varandra så finns ju risken att det bildas små pölar på grund av det. Anser inte att det bara är skönhetsfel.

4. T
    Allvetare · Skåne · 5 309 inlägg

tank77

Allvetare
    Hur ska man göra om plattorna inte är lika stora eller inte är helt plana?

5. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 379 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Precis...

Nu är det ju så att plattor är sällan sällan exakt lika stora, lika tjocka eller 100% plana.

Det finns normer för hur mycket det får lov att diffa på bl.a BKR.se...

Sen är det inte alltid detta heller klarar sig då billiga skitplattor ofta varierar enormt mycket.

6. Y
    Medlem · 20 inlägg

yegger

Medlem
    Tackar för svaren - utmärkta länkar! Ska bli intressant med besiktning i morgon...

7. J
    Medlem · Västra Götaland · 889 inlägg

Jens_H

Medlem
    Nu menar ju inte jag plattornas struktur eller hur de ser ut utan hur man har lagt dom... Vad jag menar är att plattorna ska var jämnt lagda, alltså inte att vissa plattor ligger ovan nivå mot andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.