S
Hejsan

Jag har en fastighet där ett mindre träd som står en meter från tomtgräns fallit över tomtgränsen in på grannens fastighet. Jag kommer ta bort detta under morgondagen.

Men ändå så uppstår den lilla frågan, mot bakgrund av det här med träd nära tomtgräns och att en granne har rätt att ta ner grenar som växer in över tomtgränsen under vissa premisser, om huruvida det är liknande med fallna träd. Dvs, när grannfastigheten nu uppmärksammat mig på detta fallna träd, även om jag kommer plocka bort det, skulle jag ha kunnat sagt till grannen att han är välkommen att avlägsna hela eller den del som fallit in på hans tomt, och lämnat det till honom?

Inte så schysst kan jag tycka, och jag kommer som sagt ta bort trädet, men rent juridiskt, vad gäller i detta fallet?

Eller om jag inte gör det, och grannen gör det istället, kan han då kräva mig på ersättning? Jag gissar inte. Tänker då på fallet om ett träd hade fallit emot en byggnad och orsakat skada, så går det på den fastighetens försäkring, så länge inte jag varit oaktsam.

Rätten att avlägsna rötter och grenar som växer över på din sida gäller inte stammar, dom får du inte kapa även om hela trädet skulle växa över. Är rätt säker på att trädet fortfarande är ditt och grannen har ingen rätt till det men samtidigt rätt att dra tillbaka det till din tomt. Om det skulle falla över hans hus måste han ju själv få kunna flytta det för att kunna laga huset och inte vänta på ditt tillstånd eller fogden.

Claes Sörmland
Lagstiftaren diskuterade just detta i propositionen. Trädet som stod rotat på din fastighet är ditt. Du kan naturligtvis skänka det till grannen om ni tycker det är en bra idé.

Grannen har dock ingen skyldighet att ta emot det, så det du gör genom att lämna det på grannens mark är ett intrång, ungefär att likställas med om du slänger ditt skräp på dennes mark (med skillnaden att det inte är en medveten handling, men å andra sidan lättare att bevisa att det är ditt).

Som brott sett är det väl inte mycket att hänga i granen, men grannen har rätt att låta forsla bort det på din bekostnad om du inte själv tar ansvar för det.

Claes Sörmland
Kul not, det är bara frukt som byter ägare när det faller från trädet. Äpplet som hänger på en gren över gränsen är trädägarens tills den dag det faller till marken. Då byter det ägare.

Trillar mitt träd över på granne får jag ju ta bort det själv. Det är ju inget som grannen har att göra med, denne kanske inte ens ville ha ett träd där så nära.

Det hade ju varit bekvämt annars att ställa i sopor och annat hos grannen så blev det helt plötsligt dennes ansvar att ta bort :D.

Det finns dock grannar som gör så, jag hade en granne som dumpade byggmaterial bakom mitt garage (smal remsa mellan vårat garage och dennes fastighet). Jag brydde mig inte nämnvärt, men tyckte det var fräckt att inte fråga först. Sen låg skiten kvar där i nästan ett år. När jag skulle måla om garaget bad jag denne att ta bort det, och det gjorde han efter en del protester och suckande. Så jo, det finns folk till allt....

/S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.