1 689 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Vad gäller för infällda spottar i oisolerat utrymme ?
En rak och förmodligen relativt enkel fråga: Måste man ha spotguards / burkar / pottor om man vill fälla in 35 w halogen spottar i ett oisolerat mellanbjälklag som mäter ca 250 mm högt ?
Vad jag förstått använder man spotguards i isolerade utrymmen för att undvika överhettning av amaturen + kablage eftersom ventilation effektivt tas bort av isoleringen. Däremot blir jag inte riktigt klok på vad som gäller för oisolerade utrymmen.
tack på förhand !
Andy
Vad jag förstått använder man spotguards i isolerade utrymmen för att undvika överhettning av amaturen + kablage eftersom ventilation effektivt tas bort av isoleringen. Däremot blir jag inte riktigt klok på vad som gäller för oisolerade utrymmen.
tack på förhand !
Andy
Precis, pottor finns för att hålla undan isoleringen.
//Patrik
//Patrik
Därmed borde det vara tillåtet att placera downlights utan pottor i oisolerade undertak? Kanske t.o.m ger amaturen bättre kylning utan potta i oisolerat.. Hur brukar elektrikerna göra ? Eller det är kanske en fråga jag bör ställa till mitt försäkringsbolag...
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 731 inlägg
Vad jag har sett när jag kollat lite på spottar så kan det vara lämpligt att direkt ovanför ha ett material som tål värme bra. Så har du trä ovanför så skulle man kunna sätta lite gips direkt ovanför spotten.
Moderator
· Stockholm
· 52 066 inlägg
Tilläggsisolera mellanbjälklaget???
Moderator
· Stockholm
· 52 066 inlägg
Skall finnas angivet i instruktionerna till den armatur du valt, välj en annan om dte inte står.
Jag vill minnas att jag sett siffror i stil med 50mm.
Jag vill minnas att jag sett siffror i stil med 50mm.
Har köpt downlights från Hidealite, står bara att amaturen får monteras direkt mot brännbara material... Och kopplingsplinten som följer med amaturen och som skruvas fast i amaturen ngn cm från själva lampan är av helt vanlig plast...
Liknande trådar
-
Råd vad gäller synlig regel nedanför panel.
Fasad -
Vad gäller kring försäljning av dödsbo?
Köpa & Sälja hus -
Vilka regler gäller för majbrasan?
Artikelkommentarer -
Vilka regler gäller för ett flyttbart trädäck vid stranden?
Tomter -
Vad gäller för rumshöjd vid tillbyggnad fritidshus?
Utbyggnad och tillbyggnad