Byggahus.se

Vad gäller för att sätta upp nytt staket?

1. A
    Medlem · 30 inlägg

abcd

Medlem
    Jag vet inte om jag är i rätt ämne, men jag gör ett försök...

Mellan grannens tomt och vår finns ett rätt fult gärdsgårdsstaket. Vad jag vet så står detta på tomtgränsen och sattes säkerligen upp när det var avstyckning av tomterna. Jag hörde grannen i förbigående i somras nämna för nån att hon tänkte byta ut hela staketet till sommaren -06. Nu undrar jag vad som egentligen gäller för en sån åtgärd. Har man rätt att byta ut ett staket som står på tomtgränsen hur man vill eller måste man ha en överenskommelse från grannen för att riva och bygga nytt? Måste man inte i såna fall bygga upp ett nytt staket inne på sin egen tomt om ingen överenskommelse finns? Jag satte tidigare upp ett lågt nät mot grannens tomt på vår sida av staketet (knöt alltså fast det i staketet) och det har grannj****** klippt loss  >:(. Uppenbarligen anser hon sig äga staketet trots att det vad jag vet står på tomtgränsen. Vi hade hellre sett att det sattes upp ett "nätstaket" eftersom vi planerar att anlägga en hög häck och befarar att grannen kommer försöka skada denna (vilket ju är rätt enkelt om det står ett gärdgårdsstaket emellan).

PS. Ingen i området pratar med denna granne så att diskutera saken med henne är meningslöst.

2. P
    Medlem · 548 inlägg

Re: Vad gäller för att sätta upp nytt staket?

Är du säker att det står på tomtgränsen?
    Häcken ni skall anlägga, hur långt in på eran tomt skall ni plantera den? Tänk på att ni måste kunna klippa den från båda sidor utan att gå in på grannens tomt.

OFFTOPIC så måste jag bara säga att vi tänker klippa Häcken idag, och det rejält.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.