5 670 läst · 2 svar
6k läst
2 svar
Vad gäller egentligen? Tomtgräns/plank
Vi har byggt en trall en liten bit från tomtgränsen och grannen är sur för detta.
Han har nu pratat med kommunen och fått ok att testa vart han ska sätta sina skärmväggar, typ färdiga tryckimpregnerade plank ca 2 x 1,80 cm höga, sådana som man köper på coop. Alltså testa vart han vill ha dem om bygglovet godkänns. Han har nu förankrat dem och ska sedan skicka in ansökan om bygglov. Jag tycker detta verkar mycket märkligt eftersom han satt upp dem ca 30 cm från tomtgränsen mot vår tomt. Tilläggas kan också att på halva delen där planken sitter är det prick mark.
Jag har tytt det som så att prickmark får inte bebyggas
- Kommunen hävdar att den inte får bebyggas med hus men att de avgör om ett plank får byggas.
Jag har tytt det som så att grannar måste tillfrågas om man vill bygga ett 180 högt plank om det är mindre än 4,5 meter till tomtgräns.
- Kommunen säger att vi får en förfrågan men att de ändå kan besluta att planket får byggas.
Det verkar ju också ganska skumt att få sätta upp plank/skärmväggar för att testa och sedan skicka in om bygglov.
Nån som kan vad som gäller?
Han har nu pratat med kommunen och fått ok att testa vart han ska sätta sina skärmväggar, typ färdiga tryckimpregnerade plank ca 2 x 1,80 cm höga, sådana som man köper på coop. Alltså testa vart han vill ha dem om bygglovet godkänns. Han har nu förankrat dem och ska sedan skicka in ansökan om bygglov. Jag tycker detta verkar mycket märkligt eftersom han satt upp dem ca 30 cm från tomtgränsen mot vår tomt. Tilläggas kan också att på halva delen där planken sitter är det prick mark.
Jag har tytt det som så att prickmark får inte bebyggas
- Kommunen hävdar att den inte får bebyggas med hus men att de avgör om ett plank får byggas.
Jag har tytt det som så att grannar måste tillfrågas om man vill bygga ett 180 högt plank om det är mindre än 4,5 meter till tomtgräns.
- Kommunen säger att vi får en förfrågan men att de ändå kan besluta att planket får byggas.
Det verkar ju också ganska skumt att få sätta upp plank/skärmväggar för att testa och sedan skicka in om bygglov.
Nån som kan vad som gäller?
Teorin stämmer i allt, förutom det där test-förfarandet, Det han gör sig skyldig till är ju uppförelse av olovlig bebyggelse, eftersom han inte har sökt om bygglov. Men som jag förstår har man oxå rätt att sätta upp saker om de inte är permanenta. Säger han att han bara testar under en kortare period så tror jag inte kommunen bryr sig.
Hans bygglovsansökan borde ju komma in närsomhelst efter han är medveten om förfarandet. Sen är det upp till er att formulera er till kommunen om han får ha sitt plank. Har man bra argument brukar de inte bara köra över ngn.
Tänk på att om du har ett staket på din trall kan det oxå vara ett bygglovsärende.
/ Fredrik
Hans bygglovsansökan borde ju komma in närsomhelst efter han är medveten om förfarandet. Sen är det upp till er att formulera er till kommunen om han får ha sitt plank. Har man bra argument brukar de inte bara köra över ngn.
Tänk på att om du har ett staket på din trall kan det oxå vara ett bygglovsärende.
/ Fredrik
Det är ganska ovanligt att nämnden tillåter ett högt plank i tomtgräns mot grannens vilja. Trall får du bygga hur mycket på din tomt ända till tomtgräns utan bygglov. Som fresve säger blir det annorlunda när det börjar komma på plank osv. Ett plank som är mer än 50% genomsläppliga (glesa) räknas inte heller som plank och andra regler kan gälla.
Liknande trådar
-
4,5 meter från Tomtgräns, men vad gäller?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad gäller egentligen - Bygganmälan eller inte
Bygglov -
Sålt mark med villkor vad gäller egentligen
Juridik -
Vad gäller för träd som fallit över tomtgräns?
Juridik -
Vad gäller egentligen? Flytspackel med plastmatta och golvbrunn
Badrum