Byggahus.se

Vad gäller egentligen – fel vid besiktning av kök?

1. F
    Medlem · Stockholm · 14 inlägg

Force9

Medlem
    Vi har fått ett kök installerat som har en del ytliga defekter i snickerierna. Vi och leverantören är inte överens om att det är fel som bör åtgärdas och nu föreslår leverantören att vi tar in en oberoende besiktningsman. Kostnaden för slutbesiktningen landar i så fall hos oss, men innan vi gör det skulle vi vilja ha en indikation om de ytliga defekter som vi ser är sådana som besiktningsmannen skulle anse behöver åtgärdas.

Samtliga fel är ca 10 mm stora och ses rakt framifrån från 1m avstånd vid normal rumsbelysning.
    Här kan ni se bilder på dem:

1:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg

2:
    2.jpg

3:
    3.jpg

4:
    4.jpg

5:
    5.jpg

6:
    6.jpg

7:
    7.jpg

8:
    8.jpg

Är det någon här som har erfarenhet av besiktningar av kök eller snickerier och kan dela med er relevanta erfarenheter kring hur den här typen av defekter brukar bedömas?

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 331 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Dessa defekter kan nog vara värda att åtgärdas, går ni med bes man kan ni ju be att denne tar med dom, troligen mha spackling/målning .

Måste ni ta in en bes man då - ni kan inte själva dokumentera dom och framföra dessa till entrepenören ?

/K

3. F

Force9

Medlem
    Det är entreprenören som föreslår oberoende besiktningsman efter att vi har presenterat defekterna. Generellt är det köparen som betalar för slutbesiktningen. Så om jag vill få detta åtgärdat så behöver jag betala ca 5000 kr för en slutbesiktning av en oberoende besiktningsman. Det vill säga att jag har inget inflytande över vad besiktningsmannen ska påpeka.

Underförstått måste ju vara att entreprenören inte tror att besiktningsmannen kommer att bedöma att dessa fel kommer att kräva åtgärd. Innan jag lägger 5000 kr på en slutbesiktning så skulle jag gärna vilja veta om dessa fel faktiskt kommer leda till bedömningen att de behöver åtgärdas.

4. F

Force9

Medlem
    Värt att tillägga är att dessa fel inte kan åtgärdas med hjälp av enkel spackling och målning. Det är kompositfärg och åtgärd kräver att delen ersätts, alternativt slipas ner helt och hållet, spacklas och målas om.

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 970 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Svårt att se på bilderna vilken del av kök eller snickerier det rör sig om, fler bilder eller bättre förklaring tack.

6. F

Force9

Medlem
    > Svårt att se på bilderna vilken del av kök eller snickerier det rör sig om, fler bilder eller bättre förklaring tack.

Dessa snickerier rör det sig om:
    1. Mindre lådfront
    2. Långa golvlisten
    3. Skåpdörr
    4. Större lådfront med dubbla speglar.
    5. Större lådfront med dubbla speglar.
    6. Passbit ovanför ugnen
    7. Passbit mellan mindre lådor och större låda.
    8. Lådfronten till skåp under diskhon.

hela.jpg

7. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 847 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Vad är kompositfärg? Även om det är tvåkompomponentsfärg så är det inga problem att slipa, spackla och måla dessa för mindre än 5000:-

Skadorna ser i huvudsak vara från tillverkningen och inte montering och finishen är inte 100. Men du har svårt att vinna juridiskt.

Ett ikeakök hade haft bättre finish :(

8. H
    Moderator · Stockholm · 43 705 inlägg

hempularen

Moderator
    http://www.konsumentverket.se/Globa...skommelser/besiktningsmannaboken-2013-kov.pdf

sidan 28.

Skall man gå efter den så är alla synliga skador som syns på 50cm avstånd en bes. anmärkning.

Betänk också att om detta skall anses vara en slutbesiktning, så får du visserligen betala för den här besiktningen, men sedan när felen åtgärdas, så har du rätt att få ett fackmannamässigt utlåtande på att felen verkligen är åtgärdade, den ombesiktningen faller då kostnadsmässigt på entreprenören, och hittas då fortfarande fel så blir det ytterligare besiktning som entreprenören får stå för.

Jag (som inte är fackman) har svårt att se att de här felen skulle vara OK. Men en fara här ligger i vilken entrprenadform du har. Om du ex. har köpt köket från en köksleverantör, och sedan beställt arbetet från en anna firma, även om firman är förmedlad av kökstillverkaren. Då kan här uppstå svårigheter att bevisa vem som skall stå för felen, de kan skylla på varandra.

Å andra sidan tror jag att många här på byggahus gärna vill vet vilken kökstillverkare som anser att skavanker i den omfattningen är normal finish...

Även ett begagnat IKEA kök på blocket brukar vara i bättre skick (lite överdrivet...).

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 705 inlägg

hempularen

Moderator
    Om du söker lite på bes. företag, så borde du dels kunna få en lite billigare besiktning. Dels borde firman kunna ge en vink om huruvida de här felen är anmärkningar eller inte, innan du betalar. Slutligt garanterat kan de givetvis inte säga något innan de är på plats.

10. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 970 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Ajdå, tråkigt att se så många fel/skador. Är det köksleverantören eller separat firma som monterat? Är det monteringsfirman som skadat delar av köket och fabriken/frakten resten? Har ni betalt hela kalaset redan?

11. F

Force9

Medlem
    > Är det köksleverantören eller separat firma som monterat? Är det monteringsfirman som skadat delar av köket och fabriken/frakten resten?

Det är en enda leverantör av hela köket inklusive installation. Vi valde det så avsiktligt då när man blandar in flera leverantörer så tenderar de att skylla på varandra och vi som kund hamnar i kläm. Det verkar som att felen ser ut att uppstått i produktion i den snickerifabrik som leverantören använder sig av.

> Har ni betalt hela kalaset redan?

Vi håller på slutfakturan som motsvarar 5% av kalaset. Där kan vi önskat att vi haft lite mer kvar, men jag tror inte vi hade fått igenom bättre villkor vid köpet. Det är en sellers market på kök i Stockholm. Mindre exklusivare leverantörer som denna kan välja sina kunder och villkor.

12. F

Force9

Medlem
    > Om du söker lite på bes. företag, så borde du dels kunna få en lite billigare besiktning. Dels borde firman kunna ge en vink om huruvida de här felen är anmärkningar eller inte, innan du betalar. Slutligt garanterat kan de givetvis inte säga något innan de är på plats.

Finns det någon sådan firma som någon kan rekommendera? Gärna i Stockholmstrakten?

13. F

Force9

Medlem
    Den där dokumentet hänvisade jag också till när jag tog upp problemen. Leverantören kontrade då med denna:

http://www.maleriforetagen.se/maleribranschen/besiktning-av-maleriarbeten/

Den säger 100 cm avstånd, vilket iofs är ok då dessa defekter syns också från 100 cm. Tyvärr beskriver det dokumentet dock inte vilka fel som är acceptabla. Det vill säga att det kan vara så att det syns från 100 cm, men inte är stort eller allvarligt nog.

Jag kontaktade Måleriföretagen för att få råd, men deras jurist hänvisade till oberoende besiktningsmän för svar och nu är jag här. :)

14. F

Force9

Medlem
    Jag menade två komponentsfärg. Tack för klargörande fråga! Menar du att man kan lokalt slipa, spackla och måla utan att lagningen syns efteråt? Det vill säga att man inte behöver måla om hela ytan.

En enda leverantör i det här fallet, så inget utrymme att skylla ifrån sig.

15. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 829 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Vad gäller sockeln så har de klantat sig när de sågade, och en sådan snittyta där färgen är bortfläkt kan de aldrig någonsin tycka är OK. Det ser ju inte klokt ut!

Vad gäller de andra skadorna ser mågra ut att vara ojämnheter i träet under färgen och några är säkert skador som uppstått vid montering. Sådant som är skadat vid monteringen är en sak och borde självklart fixas till.

De mindre ojämnheter som fanns från fabrik, där luckorna säkert kvalitetsgranskats av någon innan de släpptes ut, tror jag du får svårare att hävda att de ska fixa till....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.