Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad gäller ang garantier på tjänster och produkter när man säljer hus

1. S
    Medlem · 21 inlägg

Sorgmantel

Medlem
    Hej!

som rubriken lyder.
    Vi ska sälja hus. Under vår tid i huset har vi gjort an massa förbättringsarbeten. Vi har sparat alla avtal, fakturor, kvitton mm på produkter och tjänster. Frågan är då om det här tillhör oss eller huset?

Om till exempel spisen pajar och nästa ägare vill reklamera?

Eller om det visar sig att tätskiktet i badrummet skulle kunna vara felmonterat och orsakar skador på huset i framtiden? Vi har inte gjort tätskiktet eller elarbeten själva, allt är gjort av hantverkare/elektriker/VVS montörer.

Med vänlig hälsning,
    Mig.

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 151 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Du måste ju ha kvar alla kvitton för att kunna göra avdrag i deklarationen.

Reklamationsrätten på saker är 3 år.

Så som jag har förstått det så finns det inget krav på att en badrumsentreprenör låter husköparen utnyttja den garanti som finns med i avtalet med dig. Men det är vanligt.

Om du vill så kan du ge köparna kopior på kvitton eller en lista på saker och när det inte längre går att reklamera dem och innan dess kan de vända sig till dig.

När det gäller badrummet kan du fråga företaget som renoverade det om de flyttar över garantier och reklamationsrätt till köparen och vad då köparen behöver för papper för att det ska fungera. Det gjorde vi när vi flyttade och ena badrummet var precis nytt.

3. S
    Medlem · 21 inlägg

Sorgmantel

Medlem
    Jag har ju inte tackat dig för svaret! Tack! :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.