Hej! Jag planerar att lägga klinkers (30×60 cm) i delar av hallen (ca 8 m²) och tänkte ha el-golvvärme under klinkersen, enbart för komfortvärme. Vill inte att det ska bygga alldeles för mycket i höjd med hänsyn till intilligande golv (parkett) och dörrar.

Undergolvet består idag av spontat virke över reglar med cc 60 cm. Det är källare under. Jag funderar på om man kan ersätta virket i undergolvet med spårad spånskiva för värmeslingorna.

Så min fråga är om det går att använda spårad spånskiva även till elgolvvärmeslinga? Behöver man i så fall spackla ovanpå spånskivan innan man lägger klinkers, förstärka bjälklag eller något annat man ska tänka på?

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

Som underlag till klinkers behöver du ha ett dött materiel som gips eller flytspackel.
Elgolvvärme ska ligga i ca 15mm flytspackel.

I ditt fall för att minska den totala bygghöjden så behöver du ta bort det spontade golvet och ersätta med golvspån. Därefter läggs golvvärmeslingan och flytspackel.
Den totala bygghöjden från reglarna blir då ca 50mm (22mm spån, 15mm flytspackel, 10mm fix + klinkers)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.