Ved skall man ha för area på kabel mellan Huvudcentral och undercentral i bostad.
vilken typ av kabel

Tex N1XV minimum 5G6

Vilka avstånd är det mellan?

Förläggningssätt, avsäkring, belastning i undercentral samt nätägarens värde på förimpedans och kortslutningsström spelar också in.
Vet du inget av detta så får du ta reda på detta

• Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Ge oss lite mer info så ska vi hjälpa dig. Jag tror nämligen inte att Uffe tar reda på förimpedansen varje gång. Eller ringer du nätägaren eller mäter du Uffe?

J Johan456 skrev:
Ge oss lite mer info så ska vi hjälpa dig. Jag tror nämligen inte att Uffe tar reda på förimpedansen varje gång. Eller ringer du nätägaren eller mäter du Uffe?
När det gäller en installation så tar jag kontakt med nätägaren och får uppgifterna.
Sen kan jag se vad jag behöver för area på matningen.
Tex håller jag på att återuppbygga ett gammalt förråd som blåste ner för ett par år sedan.
Var ingen el i det innan men ska ha det som förråd/verkstad nu.
Matningen från mätarskåpet till central i förråd blir n1xv 5g2,5 efter att ha gjort lite beräkningar med El-Vis

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kopplade in ett båthus 70 meter från en stuga för några år sedan. det var önskvärt med trefas 16A i båthuset det blev 4x10+10 då det var riktigt kass Z för. Nätägaren reagerade själv när jag bad om och få uppgifterna. Så jag gjorde själv mätning i stugans central, det var lite sämre där då det var ytterligare ca 20meter stolpmätarskåpet. Då säkrades nya kabeln till båthuset med 16A.

Så i det fallet fungerade inga tumregler.
För att dimensionera rätt behövs alla uppgifter som Uffe A. nämnde.

Redigerat:
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Säkrar du med 16 A i huvudcentralen räcker det med 5x2,5 om du inte har ett väldigt stort hus.

larsbj larsbj skrev:
Säkrar du med 16 A i huvudcentralen räcker det med 5x2,5 om du inte har ett väldigt stort hus.
Skulle vara intressant att få reda på vad du grundar detta på

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
H HSP skrev:
Kopplade in ett båthus 70 meter från en stuga för några år sedan. det var önskvärt med trefas 16A i båthuset det blev 4x10+10 då det var riktigt kass Z för. Nätägaren reagerade själv när jag bad om och få uppgifterna. Så jag gjorde själv mätning i stugans central, det var lite sämre där då det var ytterligare ca 20meter stolpmätarskåpet. Då säkrades nya kabeln till båthuset med 16A.

H HSP skrev:

Ja det beror ju på vad man bor hur det ser ut. Jsg har jobbat mkt med mätning och dimensionering så med lite mer uppgifter från TS kan vi se om Zför erfordras.

tommib
Eftersom Eldim är tillgänligt för alla så ser jag ingen anledning att inte göra en korrekt ledningsdimensionering om det på något sätt är tveksamt.

Men visst, jag har inte själv mätt Zför hemma, det är för att jag bor i tätort med ca 50 m till transformatorkiosken.

U Uffe A skrev:
Skulle vara intressant att få reda på vad du grundar detta på
Att det är en vanlig lösning i tex nya flerbostadshus att ha stigare 5x2,5 till lägenheter med 16 A.
Och att det är en tumregel som dom flesta elinstallatörer använder med 2,5 mm2 till 16 A
Har efter 25 år i Branschen aldrig varit med om att någon gör en kabelberäkning för tex en ny grupp i en anläggning.
Jag har en aktuell licens på elvis och vet hur man ska beräkna. Men vet också att det inte görs dagligen.

Mikael_L
Ja det är tråkigt, både att det inte görs beräkningar (men hoppas det åtminstone görs bedömningar, men det är kanske att hoppas på för mycket ...) men också tråkigt att du fastän du verkar veta gav ett såpass felaktigt svar i inlägg #7.

Men nu ska vi inte sura över det nå mer, nya friska tag!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det är (nästan) alltid bättre att lägga gruppcentralerna parallellt med varandra.
Fördelen är att då kan man slå av den ena utan att den andra berörs.

Om man lägger gruppcentralerna parallellt så måste man dra kabel/tråd som klarar högsta mätarsäkringen, i en enfamiljshus är det nästan alltid 25A som är det högsta man kan ha, då är det automatiskt minimum 5G6 (alt. 3*6/10).

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Jag tror nämligen inte att Uffe tar reda på förimpedansen varje gång. Eller ringer du nätägaren eller mäter du Uffe?
Jag personligen mäter för det mesta i de fall jag inte kan göra en vettig bedömning att det finns goda marginaler.
Mäta går mycket snabbare än att få uppgifterna från nätägaren, men om det visar sig vara nära gränsen är det nog bra att även ta in nätägarens uppgifter, då man inte vet om mätt på varma eller kalla ledningar.

Men många gånger vet man helt enkelt att det inte är några problem, som exempel en ny gruppledning eller central i ett affärscentrum med eget LSP-ställverk behöver man absolut inte tänka på detta förrän om det blir sjukt långa ledningar, och då är redan spänningsfallet ett större problem.

• Gilla
Longsword och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag personligen mäter för det mesta i de fall jag inte kan göra en vettig bedömning att det finns goda marginaler.
Mäta går mycket snabbare än att få uppgifterna från nätägaren, men om det visar sig vara nära gränsen är det nog bra att även ta in nätägarens uppgifter, då man inte vet om mätt på varma eller kalla ledningar.

Men många gånger vet man helt enkelt att det inte är några problem, som exempel en ny gruppledning eller central i ett affärscentrum med eget LSP-ställverk behöver man absolut inte tänka på detta förrän om det blir sjukt långa ledningar, och då är redan spänningsfallet ett större problem.
Att mäta är ju enkelt, svårigheten ligger i att bedöma värdet som du säger. I SS 436 40 00, Bilaga D (6D.6.4.3.7.3) finns en formel för korrigering av uppmätt Zför. Dock lär detta ligga på den säkra sidan.

Det du kan ha problem med i ett kökscentrum som du beskriver är höga kortslutningsströmmar.

Det jag menar med att man kan ta det lungt i en villa bygger på det faktum att en huvudledning kan dras längre än en gruppledning om den skyddas av säkring.

Vid 300mOhm Zför kan en 1,5mm2 ledning dras 85 meter om den skyddas av säkring utan JFB.
83m vid 600 mOhm och 79m vid 1 Ohm.

För en huvudledning från samma punkt, avsäkrad 25A och 6mm2 Cu: 220m, 209m och 182m.

Så man kan ta det lite lugnt, men man måste ha koll.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.