Y
Bland vissa kyrkogårdar, herrgårdar och ja, egentligen lite varstans, så kan man finna
grusgångar som är hårda med lite ytligt smågrus över till skillnad mot vanliga fluffiga grovgrus-gångarna. haha, dålig beskrivning så jag bifogar bilder...

Jag undrar vad för grus man ska använda för fåtill såhär, fast helst i grå/vitt utförande än orange.

En hård packad grusgång med finare ytlager i orange nyans och gräskanter.
Grusgång med fast underlag och ett lager av smågrus ovanpå bredvid gräskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förvisso ser det lite halvt ledsamt ut när det översta saknas. Men gillar att det är stabilt att gå på.

Redigerat:
Stenmjöl. Tar ett tag med mycket trafik innan det blir så hårt.

Claes Sörmland
Traditionellt var det sand som blandades med lera.

Numera stenmjöl, t ex 0-8 mm samkross.

Y
Y Yrrol skrev:
Ja jag hittade ett gammalt inlägg här med fina bilder på stenmjölgång, fast han uppgav inte vilket stenmjöl; [länk]

Låter dock som ett dyrt projekt om man måste gräva ur så mycket som 40-50cm. Vi har grävt ut 15cm i dagsläget.
Om det bara ska vara gångtrafik räcker det med 15cm. I med 12cm 0-40 och toppa med 3cm stenmjöl. Allt mellan 0-3 och 0-8 går bra.

Y
Båda promenadgångar och fordonsuppfart.
Enligt grävaren så var uppfarten så hård så det vore onödigt att gräva ur där alls. Fast jag behöver ändå höja uppfarten så ett tjockare lager behövs ändå på sina ställen.

Vilka bergslag är gråvita?

Y Yrrol skrev:
Båda promenadgångar och fordonsuppfart.
Enligt grävaren så var uppfarten så hård så det vore onödigt att gräva ur där alls. Fast jag behöver ändå höja uppfarten så ett tjockare lager behövs ändå på sina ställen.

Vilka bergslag är gråvita?
Vad gäller färgen är det bara att kolla med ditt lokala stenbrott vad dom har för färg på sitt berg. I lund finns två stenbrott mindre än en mil emellan där det ena har rött/brunt stenmjöl o det andra har nästan kritvitt.

Tror att det vita är någon sorts kvarts

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.