Byggahus.se

Vad för tunn "kabel" i EKLK?

1. F
    Medlem · Halland · 1 930 inlägg

FRS05

Medlem
    Vad är det för tunn "kabel" som ligger på mitt finger som är i EKLK 5g 2.5 kaben jag har?

2. Hojte
    Nybyggare · Halland · 679 inlägg

Hojte

Nybyggare
    Bara utfyllnad av kabeln så att den ska hålla sig rund, klipp bort

3. E
    Medlem · jämtland · 20 805 inlägg

elmont

Medlem
    Det är inget annat än en "bärtråd som används som stöd för dom riktiga trådarna när man spinner en kabel.

4. F

FRS05

Medlem
    Jag antog att det var något som hade med tillverkningen att göra. För övrigt en riktig skitkabel det här. Nästa gång skall jag läsa på lite mer vad det finns för nya alternativ till den här kabeln:)

5. E
    Medlem · jämtland · 20 805 inlägg

elmont

Medlem
    Märk att det även skiljer mellan dom olika fabrikaten och som vanligt ska man inte tro att man kan betala för en VW och få en Mercedes

6. F

FRS05

Medlem
    Visst är det så. Jag körde på kabel från harald-nyborg och då skall man inte förvänta sig så mycket annat. Körde dock Mercedes på kopplingar/uttag och allt annat...

7. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 485 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Du kan titta på den nya EXLQ som är betydligt trevligare att jobba med, mycket enklare att avmantla.

8. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Förstår att det kan bli lite struligt att avmantla med bultsax. Krävs en erfaren elektriker för det. :crysmile:

9. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 920 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Kan inte annat än hålla med. EXLQ Pure från Drakar finns på bl.a. Bauhaus och är jättebra att jobba med. Kostar dock lite...

10. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Tänk på att det finns EXLQ som inte heller "håller måttet". En polsk kabel som heter TeleFonica t. ex, den köper man max en gång. För rättvisans skull kan jag tillägga att jag inte har provat den på något år så den kan ha blivit bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.