Byggahus.se

Vad för svamp och åtgärd

1. P
    Medlem · Stockholm · 28 inlägg

Peter Lörne

Medlem
    Denna svamp har invarderat vår rabatt i höstas efter att vi har gjort om det och lagt i ny jord från Blomsterlandet.
    Vad ska vi göra för att få bort den och samtidigt rädda våra nya blommor?
    Vore jättetacksam för råd!
    Bilderna är från hösten 2020

Redigerat 14 apr 2021 15:01
  2. Dalbotant
    Medlem · Dalsland · 3 073 inlägg

Dalbotant

Medlem
    Jag kan se fel, ser inte så bra på mobilen, men det påminner om honungsskivling. Om det är det är det inga bra nyheter alls... Har ni nyligen kapat träd eller större buskar och lämnat stubbarna?

3. P

Peter Lörne

Medlem
    Tack för dit svar.
    Det låter ju inte så roligt.
    Björkstubben som fins där är ca 20 år.
    Har inte tagit bort något träd eller buskar där.
    Rabatten har funnits där i säkert 30 - 40 år.
    Allt hände i sommras då jag grävde upp och murade om stenarna.
    Har du något tips på åtgärd.

Redigerat 14 apr 2021 20:25
  4. A
    Medlem · 2 581 inlägg
    Det dyker upp mängder av svampars fruktkroppar på hösten, både i naturen och i våra trädgårdar. Till all lycka är de flesta svamparna helt ofarliga för växtligheten med ett undantag, honungsskivling. I motsats till andra svampar som endast angriper död ved ger sig honungsskivlingen även på levande rötter och dödar växterna, därför är den så fruktad.

På bilden du visar lever svampen på den döda björkstubben och de rötter som eventuellt finns kvar av trädet. Honungsskivlingens favorit är annars syren där man först brukar upptäcka den.

Jag kan inte avgöra om det är honungsskivling på bilden så det första du måste göra är en säker identifiering

https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html

Är det konstaterad honungsskivling krävs sanering

Rönnhäckar, honungsskivling, melonäpplen 30 juli 2012 kl 10.35 - Odla med P1 | Sveriges Radio

Redigerat 15 apr 2021 09:28
    • Laddar…
  5. V
    Medlem · Hällsjön · 383 inlägg

volvo51

Medlem
    Honungsskivling är god att äta.

• Laddar…
  6. P

Peter Lörne

Medlem
    Tack för input !
    Tack för länkarna.
    Är det någon som vet hur man blir av med den?

Redigerat 15 apr 2021 19:59
  7. P

Peter Lörne

Medlem
    Vet för lite om svampar.
    Skulle inte våga.

8. A
    Medlem · 2 581 inlägg
    Men...läste du inte länkarna? Det finns flera arter av honungsskivling i Sverige så identifieringen måste göras av någon med kunskap eftersom konsekvenserna av honungsskivling på tomten är omfattande, därför skickade jag länken till jourhavande biolog. Du måste börja där.

Är det konstaterat att det inte är honungsskivling så är det inget att bry sig om, svampkropparna kommer att dyka upp igen på hösten om förutsättningarna är goda med tillräcklig fuktighet i marken. När stubben och trädets rötter förmultnat så tar maten slut och svampen försvinner för gott.

Fruktkroppen på svamp, det som vi ser ovan mark är en ytterst liten del av svampen, i jorden finns svampmycelet som kan sträcka sig över stora områden. För att få bort svampmycelet krävs en omfattande sanering, i länken som jag skickade beskriver experten Maj- Lis Pettersson vad som krävs om man fått honungsskivling på tomten.

Det finns alltså inget man kan spruta eller strö över området så lyssna på vad M-L Petterson säger om honungsskivling.

9. P

Peter Lörne

Medlem
    Jo, jag skickade bilder med förfrågan till jourhavande biolog igår.
    Förhoppningsvis får jag ett svar snart.
    Jag har inte hunnit lyssna på radioinslaget ännu, men ikväll ska jag. :)
    Jag förstår att det inte går att spruta bort, men min mening med frågan är hur man skulle gå tillväga och om det var någon med liknande problem och hur hen eventuellt löste det. Exempel att om det räcker att gräva ur och byta jorden och slänga alla växter eller om det räcker med att spola av jorden på rötterna för det känns lite i hjärtat att behöva slänga dom.
    Som du säger, jag får avakta biologens svar.
    Jag vill betona att jag är väldigt glad och tacksam för alla tankar, synpunkter och framförallt råd från mer erfarna medlemmar än vad jag är.
    TACK !

Redigerat 16 apr 2021 10:07
    • Laddar…
  10. P

Peter Lörne

Medlem
    Vill informera om svaret jag och min fru fick från jourhavande biolog.
    Honungsskivling.
    Blåbärsbuskarna har kanske chans att klara sig. (Jättegoda bär)
    Så nu blir det att ta fram spaden igen.
    Har man trädgård så tar arbetet aldrig slut
    Hoppas alla får en trevlig sommar.
    / Peter och Lena

-------- Originalmeddelande --------

Från: Jourhavande Biolog <Jourhavande.Biolog@nrm.se>

Datum: 2021-04-27 09:55 (GMT+01:00)

Till: peter.lorne@gmail.com

Ämne: RE: Svamp

Hej Peter och Lena!
    Det är honungsskivling. De brukar leva på döda eller döende trädrötter i marken. Jag har inte hört att blåbärsbuskar angrips.

Mvh / Didrik

• Laddar…
  11. Maria T
    Nöjd · Stockholm · 1 529 inlägg
    Där lärde jag mig något nytt, kände bara till den här svampen till namnet, men inte konsekvenserna av den.
    Tråkigt för er trädgård, hoppas ni kan gräva bort "eländet".
    Denna jourhavande biolog har jag kontaktat vid flera tillfällen, en enormt bra resurs och alltid snabba svar, bra att du tipsade om det @Abies koreana

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.