Byggahus.se
Hej,

Jag är en hopplös nybörjar-hantverkare och det verkar som att jag är ännu sämre på maskiner för jag fattar inte vad det är jag behöver och där tänkte jag be er om hjälp för jag behöver den desperat!

Jag håller på och bygger om hemma och har ledsnat på att behöva be andra kapa saker till mig, så jag tänkte införskaffa mig en lämplig såg.
Jag har redan sticksågar, cirkelsåg samt kap/gersåg men jag har inget vettigt för att kapa saker på längden (gäller både reglar och målade skivor). Jag behöver nån form av anhåll helt enkelt men jag vet inte vad som är bäst.

Om jag inte missförstått det hela alldeles så skall jag kunna utföra detta moment med både byggsågar, bordcirkelsågar samt sänksågar. Byggsågen känns ju lämplig då jag ändå ska bygga en altan, men är den tillräckligt exakt och fin för att kunna såga målade skivor som jag behöver som passbitar till tvättstugan jag håller på och bygger eller är bordcirkelsågen alternativt sänksågen lämpligare för det?
Skulle det gå med en finare klinga till den när man sågar målat och en grövre när man kapar/sågar reglar och dylikt?

Jag är förskräckligt snål :p och har brist på utrymme (jag får dock plats med en byggsåg!) så jag vill helst inte har fler maskiner än nödvändigt utan jag är ute efter bästa möjliga kompromiss för att just kunna kapa både större och mindre (både målade och omålade) saker med ett fast anhåll.

Budgeten är inte spikad men då jag knappast kommer att nyttja maskinen så där jätteofta så gör det att det känns onödigt att slänga ner alldeles för mycket pengar på det och än mer onödigt att köpa flera snarlika maskiner.

De maskiner jag kollat på hittills är följande:
Bordcirkelsåg Scheppach
Byggsåg Scheppach
Bordcirkelsåg MEEC
Bordcirkelsåg MEEC

Vilken är bästa All-In-One sågen av dem, eller finns det kanske andra alternativ med liknande prissättning?

Tacksam för alla synpunkter!

Tack så mycket för svaret!

Den ligger ju som du säger en bit utanför min tänkta budget men om vi bortser från den specifika maskinen du länkar till och då även bortser från pris, är det en byggsåg eller en bordcirkelsåg jag ska ha?

Jag förstår ärligt talat inte riktigt skillnaden på dem, de ser lika ut, de verkar kunna nyttja samma klingor och bägge har anhåll.
Vad skiljer dem åt egentligen???

Det är samma maskin typ, bara att byggsågar är inte särskilt mobila och har oftast större effekt.

Kan ju inleda med att jag inte är expert, så egentligen borde jag kanske tiga still...
Men som jag har förstått det är en byggsåg en bordssåg med hög effekt avsedd att klyva virke i grova dimensioner. Högre klyvhöjd, bättre ork och som ett minus sämre precision. Gerdesågen är nog ett klassiskt exempel. Tänk husbyggen, stomresning och grövre snickeri så förstår du vad jag menar.

En "vanlig" bordsåg (Dewalt 744/745, Bosch GTS 10 t ex) är mer allround. Även om du kan klyva en regel med en sådan såg är den mer avsedd för lite "finare snickeri". Precisionen är högre och sågarna används mer till inredningssnickeri. Med rätt klinga/klingor klarar du det mesta men sågarna excellerar när det gäller att hantera panel, lister och skivmaterial, bland annat för att motorstyrka och klyvhöjd är sämre.

Sammanfattningsvis — ska du bygga till dig själv och kan ta det lite piano i vissa moment borde en bra bordsåg duga under byggnationen. Sedan har du den till inredningssnickerierna mm. Ska du klyva grova reglar hela dagarna ska du nog ha en byggsåg men det är nog inget du kapar passbitar till köket med sedan. Byggsåg är nog 3-fas och "vanliga" bordsågar är väl oftast enfas. Kanske kan vara en faktor ytterligare att väga in.

Eftersom det här här ett forum finns det nog ett antal som inte håller med mig — de kan också ha rätt...

Lycka till med ditt val!
//Ronnie

Redigerat:
Mycket väl förklarat - tack för det!

Då är det en lämplig bordcirkelsåg jag ska ha då jag både skall kapa lite plank och reglar man även lite finpill med sköra saker som kräver skaplig passform.

Med det bestämt; är det någon som har synpunkter på MEEC resp. Scheppach bordcirkelsågarna?
Det kommer ju att bli EN av dem då de är de enda som ligger inom gränsen för vad jag är villig att betala baserat på behov och användningsfrekvens (jag har egentligen bara 4st målade skivor som ska kapas till passbitar :p).

MEEC:en verkar ju mer praktisk iom att den har ben samt tilläggskivor så man kan lägga upp något större på den.

Silverridge skrev:
MEEC:en verkar ju mer praktisk iom att den har ben samt tilläggskivor så man kan lägga upp något större på den.
Funderar du på den billigare MEECen så skulle jag även titta på Biltemas. De verkar ha snarlik konstruktion men om bilden inte ljuger så har Biltemas ett tredje "extrabord" och har även möjlighet att fästa sidoanhållet "ut på sidoborden".

Jag köpte (motsvarande?) Biltemasåg för runt tio år sedan och den har fungerat bra. Givetvis inget under av precision men verkligen värd pengarna.

Åh, det lät ju inte dumt alls faktiskt, tack för det tipset.
Extrabordet ger den ju en klar fördel, det blir en tur till Biltema för att kolla upp den!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.