Byggahus.se

Vad för rör till till fjärrvärmematning?

1. H
    Medlem · Nivå 19
    Ska dra om rör i min lokal som matar ett ventilationsaggregat med värme. Förbrukning ca 150 MWh per år. Vilka rör bör man ha? Blårör är ju billigast men är det rätt?

2. M
    Medlem Nivå 5
    Stora matningsledningarna från fjärrvärmeverket är ju vanligt svartstål, så de måste väll funka bra då.

3. M
    Medlem Nivå 5
    Visserligen blir de ju läckor på dom ibland kom jag på, så koppar kanske är att föredra långsiktigt sett.

4. D
    Medlem · Nivå 3
    Fjärrvärme får dras i kopparrör om alla skarvar är hårdlödade samt svartstål med licenssvets. Att dra nya fjärrvärmerör på egen hand är något man sällan får göra. Kolla upp detta med fjärrvärmeleverantören.

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Primärkretsen brukar väl tillhöra energileverantören? De måste väl godkänna material och kanske även personen som svetsar. Har du tur står de för visst material.

6. H
    Medlem · Nivå 19
    Det är efter huvudmätaren så det är mitt egna system i huset efter värmeväxlaren.

7. D
    Medlem · Nivå 3
    Då är det ett uselt namn på denna tråd. Snackar vi vanliga värmerör så hade jag valt kopparrör.

8. H
    Medlem · Nivå 19
    Varför? 4 gånger så dyra och ska dras över 100 meter.

Redigerat 16 feb 2015 21:49
  9. L
    Medlem · Nivå 14
    Elförzinkade stålrör, eller gängade blåa rör. Koppar är onödigt dyrt när det gäller så långa sträckor.

10. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Är det värme till ett ventilationsaggregat så är det väl knappast fjärrvärme. Det är väl efter värmeväxlaren du tar din matning till detta?

Har du kikat på elförzinkade rör? Samma dimensioner som kopparrör men väldigt mycket billigare!

11. D
    Medlem · Nivå 3
    100 meter var något du skrev först nu. Då röstar jag för elförzinkat jag också.

12. H
    Medlem · Nivå 19
    Varför är det inte fjärrvärme menar du? Ja det är det men det är väl ändå fjärrvärme? Eller ska jag säga att jag har värmeväxlarvärme? :)

13. H
    Medlem · Nivå 19
    Vad säger ni om isolera rören? Finns det någon anledning förutom energibesparing?

14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Fjärrvärme är innan växlaren (primär) efter växlaren har du sekundär värme ;)

Och med en trådstart på att du själv ska dra fjärrvärme, så förstår jag att det blev lite konfundersamt. För det är inga rör du får dra själv.

Det borde stått: "Ska dra värmerör till vent agg"

15. H
    Medlem · Nivå 19
    Jo förstod det nu men kan inte ändra titeln.