Hej,
Vi fick en laddbox installerad för att få säkrare laddning hemma och kunna ladda lite snabbare.
Efter att pratat med annan elektriker än den som gjort jobbet funderar jag vi fått installerat och hur jag bör resonera då en av huvudsäkringarna går ibland då bilen laddar.
Nedanstående svar har jag fått från elektriker som installerat laddaren:
"Laddaren kommer från Garo och heter Laddbox T2FK artikelnr 2449308. Förberedd för elmätning. Laddaren har jordfelsbrytare typ b och 5m med typ-2 anslutningen"
"Lastbalansering finns inbyggt men används egentligen bara när man har flera laddare och låg huvudsäkring. Din laddare är 3~fas 16A. Vissa bilar laddare bara 1-fas och då spelar det ingen roll vad laddaren är avsäkrad med så länge du har 16 ampere."
Är laddaren vi fått installerad 3 fas? Vad jag kan läsa om laddaren är den bara 1 fas? Skall vi ha lastbalanserare för att säkringen inte skall gå titt som tätt? Hur börj jag generellt resonera nu och mot framtiden om denna installation?
Våra huvudsäkringar är för övrigt 20A.
Mvh
Mats Ola
12 894 läst · 50 svar
13k läst
50 svar
Vad för laddbox till bilen har jag fått installerat?
-
-
12 mar 2018 12:04 #2
Enl. hemsidan är det en trefasladdare du har fått installerad.
E-nummer 2449308
Artikelnummer 353117
Typnamn GLB-T222FC-B
Laddkontakt 1 Typ2 Fast kabel
Märkström [A] 32
Märkspänning [V] 400
Effekt [kW] 22
Laddström [A] 6,10,16,20,25,32
Mätare [st] Nej
Jordfelsbrytare [st] Typ B
Personskyddsbrytare Nej
Faser 3- Laddar…
-
12 mar 2018 12:11 #3
Är energimätare monterad på inkommande ledningar och boxen rätt inställd?
-
Moderator · Stockholm · 47 670 inlägg 12 mar 2018 12:1812 mar 2018 12:18 #5
Även om laddboxen matas med trefas, så är det många bilar som bara laddas på enfas. Dvs. då drar du nu 13A på en fas. Du har kvar 7A till resten som matas av den fasen.
- Laddar…
-
12 mar 2018 12:30 #6
Samma fas som går jämt?
Fundera lite på vad som går samtidigt, värmepump, tvättmaskin,diskmaskin, spishäll, mm.
Kanske en snedbelastning på en fas?
På elmätaren brukar det gå se på varje fas hur mycket ström som används för tillfället, ett enkelt hjälpmedel. -
12 mar 2018 12:41 #7
@hempularen då antar jag att laddboxen är kopplat så att den fasen som laddar bilen nu går på samma fas som proppen tidigare gått på då vi laddade i vanligt uttag i garaget?
@fresve det är nog snedbelastning och har varit men blivit tydligare med bilen inkopplad. Det är värmepump, avfuktare, tvättmaskin, torktumlare, spis, diskmaskin, pool mm vad jag vet på rak arm. Jag skall se om jag kan se hur mycket ström som går på varje fas på elmätaren, tror det inte är möjligt utan bara en total men skall kika.
Vad för alternativ finns det till att börja med för att propp ej skall gå? Större säkringar i skåp på den fas som går eller alla? Installera lastbalanserare på laddbox så den själv går ner i effekt då det är hög belastning, koppla om vad som går på de olika faserna? -
12 mar 2018 12:58 #8
Du får börja med att fördela om vad som går på de olika faserna enkel och för det mesta lyckad metod. Se inte bara till effekterna utan också vad som går samtidigt och även längre tider när du pusslar.
- Laddar…
-
12 mar 2018 12:58 #9
Vilken säkring är det som går? Huvudsäkringen till huset, eller gruppsäkringen till laddaren?
-
12 mar 2018 17:07 #11
Nedanstående citat fick jag av elektrikern på frågan om lastbalansering för att säkringen inte skall gå. "Jo, det kan man också men det brukar räcka med att ändra dip-switcharna bakom locket."
Menar han lägena man kan välja ampere som laddas i boxen? Innebär det inte att man då hela tiden laddar med mindre effekt? -
12 mar 2018 17:15 #12
Det är nog vad han menar men gör du din hemläxa enligt tidigare för att fördela så du får ett optimalt utgångsläge före andra ev åtgärder.
-
12 mar 2018 20:39 #13
Så då kan man konstatera lite saker efter allas hjälp med svar här:
- Det är en 3 fas laddare men laddar ju inte på tre faser om inte bilen klarar det.
- Jag kan eventuellt säkra upp proppskåpet för att klara att inte en säkring går titt som tätt.
- Lastbalanserare till laddboxen kan vara en lösning för att sökring ej skall gå.
- Jag kan säkra ner själva laddboxen men då med mindre effekt och längre tid att ladda bilen.
- Jag kan titta över på vilka faser lasten går för olika apparater och se om jag kan koppla om för att säkring ej skall gå.
-
12 mar 2018 21:36 #14
Mina råd är
Se över dina andra belastningar
Skaffa en energimätare till boxen och montera den på inkommande ledningar- Laddar…
-
14 mar 2018 09:28 #15
Hej,
Tack för alla tips och råd.
Jag tror det landar i just nu att dra ner A på laddningen då det räcker i dagsläget för bilen på natten. Senare titta över lasten på olika faser, via elektriker så att lasten bli så bra som möjligt och sedan kanske lastbalansera laddaren om man köper bil som behöver mer laddeffekt och framförallt kan gå på trefas.
Mvh
Mats Ola