Byggahus.se

Vad för koppling ska jag ha?

1. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    När altanen byggdes togs den utvändiga vattenkranen (vanlig skruvkran,ingen backventil så denna slängdes) bort då den satt precis där ena bärlinan fästes. Nåväl,snart dags för ny bevattningssäsong så tänkte få ut en ny. Hur kopplar jag in mig på detta t-kors? Röret som går ut till höger är det gamla som kapades precis innanför källarväggen. Detta vill jag ta bort och koppla in nytt som ska gå ca 1m framåt till nya utkastet.
    Det som går neråt är bara ett tömningsrör till vasken. För att tömma sista krandelen inför vintern har jag tolkat det som så egentligen behövs det inte om jag sätter riktigt utkast.

Har bara använt utvändiga skruvkopplingar tidigare. Vad heter denna typ? Kan jag göra detta själv utan specialverktyg?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Det ser ut som om du har 3/8 rör (10) 17,2mm utvändigt på galvledningen till höger. Mät och bekräfta!

Då behöver du ta bort allt från den vänstra ventilen. Montera en klämringskoppling R10x12 i den vänstra ventilens frilagda gänga.

Dra en snutt 12mm rör i taket. Fram till en utkastare. I detta faller skulle en FMM med anslutning rakt bakåt fungera fint för dig. Köper du en sådan så behöver du bara en halvkoppling R15x12 och du är klar!

Tex FMM RSK 4316696. Extra bra pris (400:) tills imorgon här:
    http://butiken.tumbovvs.se/index.php?route=product/product&path=169&product_id=709

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    VUK5-500x500.png

3. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Sorry sent svar. Tack för hjälpen, 17.2 stämmer, du har ögon som en falk! Tror dock jag behöver en utkastare med längre rör. Kamske därför den tidigare bara var stålrör ut med en kran på.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Mät väggen så får du ju svar!

Alla "vanliga" utkastare har standardmåttet 400mm som max väggtjocklek. Det finns längre, men ack så dyra!

I 600mm eller 1000mm utförande finns även ovan nämnda utkastare i.

600mm RSK 4316698
    1000mm RSK 4316700