Hej.
Vi funderar på att köpa detta förråd och montera i trädgården. Ska användas som förråd för typ ved, cyklar, trädgårdsredskap etc.
Vår plan är att asfaltera runt om, alternativt även under förrådet så att asfaltet blir ”golvet”.
Hur gör man enklast och bäst grund för detta. Ska man sätta den direkt på asfalt? Fästa? Om nej? Hur gör man då? Vad är ert bästa tips?
Tacksam för era input
Vi funderar på att köpa detta förråd och montera i trädgården. Ska användas som förråd för typ ved, cyklar, trädgårdsredskap etc.
Vår plan är att asfaltera runt om, alternativt även under förrådet så att asfaltet blir ”golvet”.
Hur gör man enklast och bäst grund för detta. Ska man sätta den direkt på asfalt? Fästa? Om nej? Hur gör man då? Vad är ert bästa tips?
Tacksam för era input
Renoverare
· Kalmar
· 2 986 inlägg
Bjälklag på plintar eller gjuten platta/sockel, direkt på asfalt är ju svårt då vatten kommer direkt på fasaden
Vi har asfalt, plintar och springa nertill. Vatten kommer in när det regnar mycket men inget står på marknivå som inte tål det eller kan offras. Som tur är så är det inte så tätt i övrigt heller så det är bra luftväxling.
Jag gissar att det går att fixa fallet på asfalten eller bara lägga en kant på insidan men det får bli om 20 år när vi kommer till ny asfalt.
Jag gissar att det går att fixa fallet på asfalten eller bara lägga en kant på insidan men det får bli om 20 år när vi kommer till ny asfalt.
Att ställa förrådet på tex trädgårdsplattor eller lecasten på asfalten bör gå utmärkt med TS planer för användning, jag skulle också se till att få ett lager grundmurspapp mellan sten och trä för att bryta kapilärkraften.Andreas_kalmar skrev:
När jag byggde om min carport med asfalt till kallgarage så hackade jag hål i asfalten, murade med två lager tunna lecablock direkt på 20-28 makadam (gjutbetong med armeringsmatta användes under det första lagret). Nu var det dock väldränderat och under tak redan. Jag har fortfarande asfalt i garaget, även om jag isolerat väggarna och varmhåller det till 8 grader (behövs ingen extra värme för det, läckaget genom betongväggen från huset räcker för att hålla den temperaturen).
Bara som ett perspektiv på vad man kan ha för grundläggning om man vill ta det ett steg till utan att gå hela vägen till gjuten grund.
Bara som ett perspektiv på vad man kan ha för grundläggning om man vill ta det ett steg till utan att gå hela vägen till gjuten grund.
Lägg ut lecastenar som grund. Alltså en fyrkant kant i kant, och kanske under mellanväggar. Sen syllisolering på det för att stoppa fukt från lecan. Kanske ngt fäste rakt ned i asfalten i hörnen så inte huset flyttar sig vid storm (gängstång och ankarmassa)
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"

Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
213 kr inkl moms
Läs mer
Larsa skrev:
Lägg ut lecastenar som grund. Alltså en fyrkant kant i kant, och kanske under mellanväggar. Sen syllisolering på det för att stoppa fukt från lecan. Kanske ngt fäste rakt ned i asfalten i hörnen så inte huset flyttar sig vid storm (gängstång och ankarmassa). Finns 7 cm Leca, så behöver inte bli högt…
Jag betvivlar att det är nån större mening med att fästa i asfalten, förrådet i sej är rimligtvis tungt nog att stå still och ska TS fästa är det nog bättre att limma MOT asfalten än att borra hål i den för gängstänger.Larsa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur öppnar jag upp för att installera en dörrlucka till krypgrund?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur dimensionera och utföra en Inspektionslucka till krypgrund
Grund & Markarbeten -
Tryckt virke som mark-ram till växthusets grund, istället för murad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tillfällig grund för friggebod.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken grund till ett förråd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus