Byggahus.se

Vad för golvlack för att ej gulna med tiden?

1. C
    Medlem · 488 inlägg
    Skall slipa och lacka om ett furugolv. Nu är det alldeles gult i färgen, beror väl på oljebaserad lack? Jag vill ha kvar den ljusa "vita" färgen man får vid nyslipat golv. Vad för lack skall man använda? Finns det lack med pigment i sig så golvet håller sig "vitt" och ej gulnar med tiden?

2. M
    Medlem · Jönköping · 713 inlägg

Mellanbarn

Medlem
    Om jag inte är helt fel ute så är det träet som gulnar av ljusets uv-strålar. Det skulle behövas en klar lack som blockerar uv-strålar.
    Om det var så enkelt som att lacka med rätt lack så skulle ju alla göra så och möbler inte gulna.

Men fråga i färgaffären eller kemikalieaffären.

3. C
    Medlem · 488 inlägg
    OK, kanske är oundvikligt med gulnande furugolv men man måste kunna fördröja

4. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem
    Skulle det inte funka att luta golvet före du lackar det? Används ju flitigt under olja och såpa. Lutet dödar ju åldringsprocessen och träet mörknar inte.

5. A
    Medlem · 77 inlägg

anilov

Medlem
    Vanlig hederlig såpaskurning funkar också, men det tar ju ett tag innan man arbetat upp ytan om man gör det på riktigt, dvs utan kalk och andra konstigheter.

6. K
    Medlem · Gotland · 86 inlägg

Kåben

Medlem
    Är inget proffs, men av vad jag har läst tidigare, så ska golvet lutas för att inte gulna. Därefter borde det väl gå att olja, lacka eller såpbehandla golvet som vanligt. Skulle tro att fler har ställt samma fråga tidigare...

7. A
    Medlem · 77 inlägg

anilov

Medlem
    Nej, man behöver inte luta ett golv först om man har tänkt att såpabehandla det. Det är bara om man inte sköljer bort såpan efter skurning som golvet gulnar, eller om man sköljer med varmt vatten kan det också bli missfärgat. Om man lutbehandlar golvet först så bryter man ner träfibrerna så att golvet blir skört, och det kommer att ta mycket längre tid innan du får upp en skurgolvsyta, vilket gör att det kan hinna bli fula märken i golvet innan dess.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.