Röret går då troligt uppåt.

Det är propppat där den gamla slangen till WC satt. Antagligen för att det var/är tryck på röret.

Det är inte så ovanligt med målade rör.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
J
vi har rör som är kapade i båda ändar, pga man byggt om, kapat och pluggat, sen byggt om på annat ställe och lämnat det första. Det enda rätta är nog att försöka ta bort alla gamla rör men då måste man vara säker på vart de leder. Är det en skarv inne i väggen skulle jag riva väggen om jag lade ned kostnaden på att göra om badrummet. Det är troligen en mycket liten kostnad. Alltid byta avlopp och vatten om man gör om. Om nu inte ledningarna är hyfsat moderna kopparrör utan inbyggda skarvar.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
vi har rör som är kapade i båda ändar, pga man byggt om, kapat och pluggat, sen byggt om på annat ställe och lämnat det första. Det enda rätta är nog att försöka ta bort alla gamla rör men då måste man vara säker på vart de leder. Är det en skarv inne i väggen skulle jag riva väggen om jag lade ned kostnaden på att göra om badrummet. Det är troligen en mycket liten kostnad. Alltid byta avlopp och vatten om man gör om. Om nu inte ledningarna är hyfsat moderna kopparrör utan inbyggda skarvar.
useless useless skrev:
Troligen för att man målade vitt först och sen brunt.

Det du ser är helt enkelt resultatet av att någon gjort enklast möjliga. Man har skruvat lös slangen till WC'n och satt en propp där istället. Alternativet hade väl varit att riva väggen?
Tror du att proppen indikerar att det fortfarande är vattentryck inne i den gamla ledningen?
Känns nästan så varför har man annars pluggat igen överhuvudtaget?
Och dessutom tätat med den där tråden man kan se på bild?

S Slottsfrun skrev:
Och dessutom tätat med den där tråden man kan se på bild?
Linet är väl där vinkeln sitter på järnröret? Det har varit där sen den monterades.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Tror du att proppen indikerar att det fortfarande är vattentryck inne i den gamla ledningen?
Det kan bara du svara på.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kan bara du svara på.
Genom att öppna och kolla, menar du? 😊

S Slottsfrun skrev:
Genom att öppna och kolla, menar du? 😊
Eller leta rätt på andra änden...

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
useless useless skrev:
Linet är väl där vinkeln sitter på järnröret? Det har varit där sen den monterades.
Ja, stämmer. Tycker bara den blanka delen ser så pass ny ut att jag tänkte hela vinkeln monterades 2008 när man slängde ut gamla toaletten. Men, kanske bara är själva ”proppen” som sattes dit då kanske.
Varför kan man undra, om det inte är tryck i ledningen… därför jag är ”rädd” att det är det.

useless useless skrev:
Eller leta rätt på andra änden...
Du skulle bara veta hur länge/mycket jag letat efter andra änden…

Är dessutom intresserad av att veta var den nya vattenledningen går på inkommande vatten någonstans.
Den är ju dragen genom väggen (se bild!), under den gamla ledningen och inte heller denna nya ledning kommer ut på andra sidan väggen, i pannrummet, där jag ser alla andra förgreningar till huvudledningen av inkommande vatten.

Huvudledningen ligger synlig i pannrummet, men ser inget ”stick” in mot badrummet någonstans. Vare sig till gammal eller ny ledning. Men, vatten kommer ju i badrummet så det är det som är så jäkla märkligt…

Det är väl inget att fortsätta hålla på gissa om, vrid av inkommande vatten och lossa pluggen. Var beredd med en hink under.
Kommer det vatten?

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Det är väl inget att fortsätta hålla på gissa om, vrid av inkommande vatten och lossa pluggen. Var beredd med en hink under.
Kommer det vatten?
Så sant.
Men det vill jag nog inte göra ensam. 😊

Vrider jag av inkommande vatten och det då inte kommer vatten säger ju egentligen inte om röret fortfarande sitter ihop med inkommande eller är bortkopplat.
För i båda dess fall så ska det ju inte komma vatten om jag öppnar.
Jag vill ju försäkra mig om att inget tryck ligger i denna ledning, att den är bortkopplad.
Svaret får jag ju egentligen först om jag öppnar, utan att vrida av inkommande vatten.
Sprutar det då vatten så är röret fortfarande ihopkopplat med huvudledningen.
Eller får vattentillförsel från någon annan inkommande ledning, som jag inte vet finns.

J
dock skulle jag oavsett utgång på testet inte nöja mig med att kapa röret och fylla med latexfog och spackel - tänk om det är nåt i andra änden så vatten vid nått tillfälle kan inkopplas. Öppna väggen om du inte hittar "andra änden".

Men bra test att börja med som sagt, att öppna proppen!

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.