Mina svärföräldrar har en Stiga multiclip med självdrift (framhjul). på något sätt har de lyckats tappa en av bultarna som håller "framvagnen" på plats. Resultatet är att när man lyfter den på bakhjulen "hänger" framdelen löst. En av bultarna finns kvar dock. Syns i övre delen av bilden. Hur kan jag hitta vilken typ av bult, dimension mm jag behöver?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Tänk så att om det sitter en mutter på andra sidan så är den antingen svetsad eller åtkomlig med lämpligt verktyg! Om du är tveksam borde det ju gå att hitta en sprängskiss någonstans på nätet. Annars är det väl bara att lossa skruven? Då märker du om där sitter en mutter Oavsett, upptäcker du problem med fastsättningen av den skruv som sitter kvar så kan du räkna med att de saknade skruvarna sitter på samma sätt, så du kommer nog inte undan att lossa den sista skruven i alla fall.
Medlem
· Västernorrland
· 10 719 inlägg
Har du dekalen kvar på maskinen där maskinnumret står så ska det inte vara nå problem att hitta rätt sprängskiss.
Jag kan nog hitta dekalen, men muttern har jag trots det svårt att hitta på sprängskissen. Klipparen heter Stiga Multiclip 50 S ST45 OHV och jag hittar sprängskisser men kan inte lokalisera bulten på den. Blir nog att skruva ut den andra trots allt.S Stefan1972 skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 566 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 566 inlägg
Passar en 13mm nyckel på den kvarvarande? I så fall är det inte orimligt att tro att du saknar 3st M8x20mm med 24mm bricka och låsmutter. Fanns en miljon modeller att välja på i reservdelaronline ingen med exakt samma modellbeteckning, men det är nog inte just detta de ändrar i varje årsmodell. Och mycket mer standardkomponent än M8-skruv får man leta efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack, ska kolla! men ag tror att det endast är en jag saknar (de andra hålen kan ju för all del ha haft bultar, men osannolikt att ha tappat tre...?) Men då verkar det ju vara med mutter...vilket innebär att plocka ner lite mer för att komma åt...Karrock skrev:Passar en 13mm nyckel på den kvarvarande? I så fall är det inte orimligt att tro att du saknar 3st M8x20mm med 24mm bricka och låsmutter. Fanns en miljon modeller att välja på i reservdelaronline ingen med exakt samma modellbeteckning, men det är nog inte just detta de ändrar i varje årsmodell. Och mycket mer standardkomponent än M8-skruv får man leta efter.
[bild]
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 566 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 566 inlägg
Satsa du på att ha tre till hands när det är dags. Mina gulmarkeringar i sprängskissen stämmer med tre tomma hål på din bild. Om det skulle vara annat i de hålen borde det ha framgått i samma sprängskiss-bild. Nu står det tydligt att det ska vara fyra uppsättningar av de här M8x20-skruvarna.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 566 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 566 inlägg
Biltema borde ha, men de har haft kaos i sin skruv och mutterförsörjning i flera år.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/bultar/sexkantskruv-m8-x-20-2000054548
Har du en bauhaus eller hornbach i närheten kan du gå in och väga upp 3 st skruv, låsmutter och bricka och inte betala mer än ett par tior. Bli inte ledsen om det bara är nästan rätt yttermått på brickorna. Det funkar ändå.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/bultar/sexkantskruv-m8-x-20-2000054548
Har du en bauhaus eller hornbach i närheten kan du gå in och väga upp 3 st skruv, låsmutter och bricka och inte betala mer än ett par tior. Bli inte ledsen om det bara är nästan rätt yttermått på brickorna. Det funkar ändå.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur mycket isolering behövs? (Uppvärmt förråd i hus)
Isolering -
Vad behövs för att isolera uteförråd?
Isolering -
Vilken sorts brunn behövs för att montera backventil under mark
Vatten & Avlopp -
Behövs fackman för installation av diskmaskin ur försäkringssyfte?
Kök -
Varför behövs minst 200mm kanal till fresh intellivent sky?
Ventilation