2 439 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Vad finns det för värmeåtervinningsalternativ för öppna eldstäder?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Har en konventionell öppen spis där man ser veden och elden när den brinner. Gillar detta! Den är en rätt stor modell som tar luften utifrån via en separat luftkanal så den är bättre än riktigt gamla öppna spisar.
Nu funderar jag på att bygga om den lite så att jag kan återvinna värmen på ett bättre sätt men ändå kunna fortsätta se elden så jag vill INTE sätta in en vanlig braskassett med glasdörrar!
Vad finns det för lösningar där som funkar bra och som är prisvärda?
Hittade denna när jag Googlade lite och den verkar ju rätt lovande men finns det andra, bättre alternativ?
https://se.jardinitis.com/varmeatervinning-for-oppna-eldstader-equatair-classic-b82ce/?
Inga räkneexempel nu hur mycket bättre det vore med en braskassett för jag vill se, lukta och känna brasan! Huset värms i övrigt med jordvärme så detta är bara ett komplement och används mest för trivseleldning.
Nu funderar jag på att bygga om den lite så att jag kan återvinna värmen på ett bättre sätt men ändå kunna fortsätta se elden så jag vill INTE sätta in en vanlig braskassett med glasdörrar!
Vad finns det för lösningar där som funkar bra och som är prisvärda?
Hittade denna när jag Googlade lite och den verkar ju rätt lovande men finns det andra, bättre alternativ?
https://se.jardinitis.com/varmeatervinning-for-oppna-eldstader-equatair-classic-b82ce/?
Inga räkneexempel nu hur mycket bättre det vore med en braskassett för jag vill se, lukta och känna brasan! Huset värms i övrigt med jordvärme så detta är bara ett komplement och används mest för trivseleldning.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Liknande trådar
-
Varför finns det ett 40-option på armeringsdistanserna?
Grund & Markarbeten -
Finns det någonstans i Göteborg som kan utföra gammastrålnings mätning
Miljö & Hälsa -
Varför finns det ibland inget varmvatten? NIBE VVM300
Värmepumpar -
Finns det någon bra bok/webbsida för praktiska saker om elinstallation?
El -
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik