Checkwatt måste vara det företag som har den minst intelligenta batteristyrningen och vara mest kundfientliga företaget i branschen, vad kan jag byta till som är bättre?

Bakgrund, jag gick igång med Checkwatt tidigt i år och valde då deras balanstjänst då den hade sålts in som det mest ekonomiskt fördelaktiga alternativet till min solcellsanläggning med batteri.
Ersättningen för FCR-D har varit patetiskt låg och fallande under året. I slutet på juli beslutade jag mig för att säga upp balanstjänsten och istället använda batteriet helt till egenkonsumtion med Checkwatts lösning. Jag anmälde i slutet av juli och det tar minst en vecka innan de klarar av att ändra avtalsformen. Under större delen av augusti och en bit in i september har jag använt Checkwatt's service "Self consumption". Denna tjänst saknar all form av intelligent styrning!
Jag hade förväntat mig en smart styrning av mitt batteri för egenanvändning men inte ens ett mindre mått av intelligent styrning kan de leverera. Eftersom en batterillagringslösning är kostsam, en investering på kanske 150-180 tusen kr före grönt avdrag för ett batteri på 10 -13 kWh, så behöver anläggningen ge maximal avkastning för att ha en chans att betala av investeringen på en rimlig tid.

Vid intelligent egenanvändning av batteriet bör batteriet laddas ur när spotpriset är högt och laddas upp när solen skiner samtidigt som spotpriset är lågt, i den mån detta är möjligt. Döm om min förvåning när jag upptäcker och inser att Checkwatt's styrning inte på något sätt tar hänsyn till aktuella spotpriser!
Resultatet blir att batteriet laddas upp på morgonen/förmiddagen när intäkten för solelsproduktion oftast är som högst, med konsekvensen att intäkterna från solpanelerna minimeras varje dygn med bra sol. I den bifogade exempelbilden ser man hur batteriets SOC (state of charge) stiger varje förmiddag då solen lyser allt starkare samtidigt som vi passerar morgontoppen för spotpriset.

Vad menar jag med "kundfientligt"?
Checkwatt vill helst inte befatta sig med sina kunder, de har skickat över det ansvaret på alla sina samarbetspartners (installatörer). Checkwatt sitter på mest kompetens angående deras egen mjukvara och hårdvara, installatörerna är av varierande storlek och kunskapsnivå. Det säger sig självt att dessa inte kan svara på flertalet relevanta frågor om Checkwatt's produkter, deras utvecklingsprojekt och tidsuppskattningar för lanseringar av nya funktioner. Som exempel kan nämnas funktionen "Self consumption + currently optimized". Information om denna nyhet fanns på deras hemsida redan när jag var i stadiet att utvärdera offerter i slutet av förra året. Den finns kvar än idag och sägs fortfarande vara "Coming soon", ja tjena, är soon 6-9 månader? Om man ger sig på att försöka maila Checkwatt med frågor så får man ett returmail som säger att epost-adressen inte fungerar, en ganska avskräckande kundservice. Efter en vecka eller två kom ett trevligt svar i alla fall. Tyvärr fick jag dock ingen hjälp från denna leverantör.

Jag har parallellt också ställt liknande frågor till min installatör (jag fick ju ett studsande mail från Checkwatt vid flera tillfällen) och de har inte heller återkommit med någon lösning eller på annat sätt kunna hjälpa mig till en bättre avkastning.

Jag har kollat på nätet och frågat 1komma5, dom har en styrning som heter "Heartbeat" som verkar vara betydligt intelligentare, men den är tyvärr inte kompatibel med min hybridväxelriktare (Goodwe)
Diagrammet visar batteriets laddningsnivå (SOC), solproduktion och elnätets effekt i kW, samt spotpriser över ett dygn från 06:00 till 23:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det måste finnas något intelligentare att lägga sina pengar på än Checkwatt?
Vad kan ni tipsa om att använda istället för att få en smart egenanvändning av batterilagring?

K
Nu heter ju tjänsten du valt "self consumption" och inte "maximum self consumption" som den brukar heta i de flesta växelriktare. Men troligen är läget du valt att de överlåter styrning till växelriktaren själv och sätter sig i standby eftersom du inte vill ha deras städtjänst.

Det läget du efterfrågar hade varit smart. Men det krävs att man tar hänsyn till väderrapporten. Säger bra väder på förmiddagen och dåligt på eftermiddagen. Då är det dumt att vänta. Men om det är sol även (eller bara) på eftermiddagen så är det ju bättre att vänta. Man behöver också ta hänsyn till mängden sol och tiden på året. På vintern är det lika bra att ladda direkt för att ens ha chans att få det fullt tex. Men fullt möjligt att lösa

• Gilla
Pewin
  • Laddar…
"Self consumption" är en tjänst som Checkwatt tillhandahåller och som styr växelriktaren och batteriet.

Hittade du något alternativ till CheckWatt?

Och var hittade du en lista med växelriktare som är kompatibla med Heartbeat? (Har själv Fronius Gen24 med BYD och undrar om Heartbeat skulle fungera)

Nej, tyvärr väckte tråden inget större intresse och jag fick inte någon hjälp denna gång.
Dock har jag fått lite information om pågående mjukvaruutveckling och förbättringar som CheckWatt jobbar hårt med. De planerar att lansera en tjänst som sannolikt kommer att likna det jag har efterfrågat, dvs en applikation som tar hänsyn till flera parametrar och därför kan "ändra strategi" löpande i syfte att maximera den ekonomiska vinsten i en batterilagringsinstallation. Jag tror att deras ambition är att kunna släppa en färdig version under mitten av 2025. Eftersom effektavgifter nu introduceras för allt fler elenergikunder så hoppas jag att den kan få med denna aspekt också i framtiden, dvs att kunna styra ner vissa förbrukare för att kapa effekttopparna under varje kalendermånad.

Angående Heartbeat så ringde jag en säljare jag hade fått en offert av för några år sedan. Han fanns kvar och var kunnig i ämnet redan då, så han kollade och kunde tyvärr konstatera att min växelriktare inte var kompatibel. Det är sannolikt en mjukvaruutveckling som behövs för att Heartbeat skulle kunna funka med Goodweväxelriktare och ur deras perspektiv behöver de se en tillräckligt stor installerad bas för att kunna rättfärdiga en sådan utveckling.

G Gillar att bygga skrev:
Nej, tyvärr väckte tråden inget större intresse och jag fick inte någon hjälp denna gång.
Dock har jag fått lite information om pågående mjukvaruutveckling och förbättringar som CheckWatt jobbar hårt med. De planerar att lansera en tjänst som sannolikt kommer att likna det jag har efterfrågat, dvs en applikation som tar hänsyn till flera parametrar och därför kan "ändra strategi" löpande i syfte att maximera den ekonomiska vinsten i en batterilagringsinstallation. Jag tror att deras ambition är att kunna släppa en färdig version under mitten av 2025. Eftersom effektavgifter nu introduceras för allt fler elenergikunder så hoppas jag att den kan få med denna aspekt också i framtiden, dvs att kunna styra ner vissa förbrukare för att kapa effekttopparna under varje kalendermånad.

Angående Heartbeat så ringde jag en säljare jag hade fått en offert av för några år sedan. Han fanns kvar och var kunnig i ämnet redan då, så han kollade och kunde tyvärr konstatera att min växelriktare inte var kompatibel. Det är sannolikt en mjukvaruutveckling som behövs för att Heartbeat skulle kunna funka med Goodweväxelriktare och ur deras perspektiv behöver de se en tillräckligt stor installerad bas för att kunna rättfärdiga en sådan utveckling.
Tror inte så många här kör checkwatt så svårt att få svar.

Jag ville ha intelligent styrning med möjlighet till bra API och valde homevolt, men det hjälper ju inte dig med din befintliga anlägning :/

lite information om pågående mjukvaruutveckling och förbättringar som CheckWatt jobbar hårt med. De planerar att lansera en tjänst som sannolikt kommer att likna det jag har efterfrågat, dvs en applikation som tar hänsyn till flera parametrar och därför kan "ändra strategi" löpande i syfte att maximera den ekonomiska vinsten i en batterilagringsinstallation.
Är det SC + CO (Self Consumption + Currently Optimized) som du pratar om?

Jag är osäker om den utvecklas för att göra det du vill. I Checkwatts kommunikation låter det lite som att den optimerar (dvs. prioriterar egenanvändning och sedan försöker trycka in lite stödtjänster så gott fet går):
På CheckWatt har vi sen i våras jobbat med utvecklingen av ett driftläge som kombinerar egenanvändning av solel och stödtjänster. Vi kallar det SC + CO för Self Consumption + Currently Optimized. Det innebär att batteriet styrs för att maximera egenanvändningen, alltså genom att lagra överskott av solel från dag till kväll. I den mån det går används batteriet även för att leverera stödtjänster. Jämfört med vårt rekommenderade driftläge CO (för Currently Optimized, som syftar till att maximera batteriets lönsamhet) begränsas leverans av stödtjänster för SC + CO i mycket större utsträckning. Till exempel kan inte FCR-D ned levereras när batteriet är fulladdat eller FCR-D upp när batteriet har laddats ur.
Sedan början av sommaren har vi haft igång en pilot med ungefär hundra kunder med Sungrow-växelriktare. Två syften med piloten har varit att samla in statistik för hur egenanvändningen påverkar begränsningar när det gäller budgivning och leverans av FCR-D, samt att säkerställa leveranssäkerhet mot Svenska kraftnät. Eftersom budgivning sker i två auktioner dagen före behöver vi redan när vi lägger bud ta hänsyn till förväntad solelproduktion, elförbrukning och laddningsnivå på batteriet. (Liknande utmaningar finns till exempel vid kombination av stödtjänster och elprisarbitrage — där batteriet laddas upp vid låga elpriser och laddas ur vid höga — då bud på stödtjänster delvis behöver läggas före elpriser publiceras.)
De skriver även
Vi vill även poängtera att intäkter för driftläget SC + CO är cirka 40% lägre än för vårt rekommenderade driftläge CO i nuläget, det kan dock gå upp eller ner framöver.
Vilket tyder på att SO+CO inte optimerar för maximala intäkter, för om det gjorde det skulle det idag ju prioritera Currently. Eller så är det Checkwatt som inte är bra i att kommunicera.

Om det är så att SC+CO läge prioriterar egenanvändning och inom denna ram försöker tjäna en slant med stödtjänster, så saknas det nog ett fjärde driftläge som prioriterar det som ger mest intäkter, dvs. som antigen dagen innan räknar ut om nästa dag blir mer lönsam med stödtjänster eller med egenanvändning eller som t.o.m. löpande anpassar prioriteringen. Utmaningen med den senare modellen är att den kräver en flexibel styrning av hela det virtuella kraftverket, dvs. när man lägger bud för stödtjänster så vet man ännuninte exakt vilket batteri som kommer att användas vid vilken tidpunkt utan det beslutet fattas kanske varje timme med hänsyn till de lokala förhållandena.

Kanske för att börja med räcker det med ett dagligt beslut som låser varje batteri antigen till stödtjänster eller lagring av el i 24 timmar.

Jag tittar på att bygga detta själv och har kommit ganska långt i home assistant. Har fått in växelriktaren (GoodWe 10 ET) och nordpols elpriser. Kan manuellt styra den med tider som jag sätter varje dag men det är rätt jobbigt och blir ibland rätt otillförlitligt. Saknar tyvärr tillräckliga programmeringskunskaper för att bygga själva automationen även om jag förstår att YAML är ett väldigt enkelt språk.

Det stora utmaningen är att styra urladdningseffekten vid morgontoppen. Sätter man riktaren i discharge mode så måste man också sätta med vilken effekt den ska ladda ur. Det går inte att sätta den i ett läge där den täcker husets konsumtion och säljer det som blir över (eller tar från batteriet om produktionen är otillräcklig) utan man kan välja att ha den antingen i general mode och då är prioriteten Huset > Batteriet > Nätet vilket gör att man missar morgontoppen och säljer merparten i lunchdippen för att, om det är en solig eftermiddag säljer lite på kvällstoppen. Eller så sätter man den att ladda ur för mycket och man tömmer batteriet och tvingas ändå köpa på morgontoppen.

Vad jag kan se så är det inte superklurigt att bygga denna automationen bara man kan programmera. Frågan är om det är någon i forumet med programmeringskunskap som kan bygga en sådan automation. Har frågat chat gpt och fått fram automationer som skulle kunna funka men är väldigt svårt att värdera utan tillräckliga kunskaper.

Jag tror faktiskt att CheckWatts styrning till del är byggd i home assistant så de kommer garanterat att reda ut det. Frågan är bara tillförlitligheten så de behöver antagligen lägga en hel del tid på verifiering.

T tophee skrev:
Är det SC + CO (Self Consumption + Currently Optimized) som du pratar om?
Tack för ett utförligt svar!
Jag läste det när du skrev men glömde bort att svara och kommentera.
Det har hänt lite hos CheckWatt (som du antagligen vet om). Deras läge SC-CO skapades som ett svar på skatteverkets usla regeltolkning som sent omsider ändrades. Det är förväntat att SC+CO kommer att tas bort i framtiden.
Under 2025 håller de på att utveckla en ny tjänst, som innehåller har det numera mycket populära "AI" i namnet, nämligen CheckWatt AI. Den sägs optimera med alla parametrar.

Trots att jag för nästan 3 månader sedan anmälde att jag ville byta till denna tjänst har de ännu inte lyckats göra detta. Jag får inga svar när jag frågar och vet inte vad statusen är, uselt om du frågar mig.

Det går inte att dagligen bara byta tjänst hos dom (som du föreslog) då det tar veckor att genomföra en ändring. Ja i fallet ovan verkar det ta ett kvartal?

Jag bifogar en bild på uppskattade intäkter under mars 2025 och som synes är de kaffepengar som kommer tillbaka. Dessutom tar CheckWatt 60 kr per månad för att fakturera mig, alltså för att automatiskt ställa ut en kreditfaktura.....

Som går att förstå från mina erfarenheter med CheckWatt så är jag både besviken och missnöjd med deras tjänster och brist på värdeskapande, samt nästan obefintlig kundsupport.
Jag vill starkt avråda alla intressenter att använda detta företag och deras tjänster.

Graf över dagliga intäkter och besparingar för mars 2025, med staplar i grönt för varje dag och totalbelopp 12 SEK.
Skapa konto

Om du nu vill tjäna så mycket pengar som möjligt var det väl lite dumt att säga upp balanseringstjänsten ?

Visst den ger helt klart inte vad jag räknat med vid installationen men ändå tickar det ju några kronor.

Just mars verkar ändå bli rätt ok.

Graf över dagliga intäkter i mars 2025, med högsta intäkt på 90 SEK den 15:e mars och totalt 615 SEK för månaden.
Skapa konto

Jag har inte sagt upp balanseringstjänsten, grafen jag visar är vad CheckWatt betalar mig i dagsläget för tjänsten "CO".
Du verkar också ha Checkwatt med balanseringstjänst, är du uppkopplad på deras nya AI tjänst?
Om inte är det svårt att förstå den stora skillnaden på våra resultat under mars!

Skatteverket tolkade reglerna som de var skrivna.

Jag har inte sagt upp balanseringstjänsten, grafen jag visar är vad CheckWatt betalar mig i dagsläget för tjänsten "CO".
Du verkar också ha Checkwatt med balanseringstjänst, är du uppkopplad på deras nya AI tjänst?
Om inte är det svårt att förstå den stora skillnaden på våra resultat under mars!
Jag kör också CO i SE2 med Modity Energy Trading / Umeå Energi.

Även om det helt klart variera mellan balanseringsansvariga, el-nätsområde osv så känns din ersättning orimligt låg i så fall.

Nu ska det helt klart sägas att mars varit bäst i år men ändå har jag fått in några hundralappar i jan-feb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.