Jag har en husvagn där förra ägaren drog kallvatten till kökskranen från en separat dunk under spisen. Och använde av någon konstig anledning inte den tank som finns och (och fylls på utifrån). Originaltanken finns kvar och används till toakran och till toaspolning.
Men kranen i köket har ett relä som triggar pumpen både i originaltanken och pumpen i dunken. Så jag tänkte att det bara är att dela på kallvattenledningen som går förbi köket och sätta motsvarande t-koppling som redan finns för varmvatten. Vad heter de och var får jag tag på såna? Se bild. Slangen är 10mm utvändigt.
Men kranen i köket har ett relä som triggar pumpen både i originaltanken och pumpen i dunken. Så jag tänkte att det bara är att dela på kallvattenledningen som går förbi köket och sätta motsvarande t-koppling som redan finns för varmvatten. Vad heter de och var får jag tag på såna? Se bild. Slangen är 10mm utvändigt.
Vi använder den typen av kopplingar till luftslangar här på mitt jobb. Det står Legris på några kartonger, det är fabrikatet. Om du googlar så hittar du säkert någon som säljer enstaka kopplingar i din närhet. Orsaken till den separata tanken till köket är givetvis ett mysterium. Kanske vet förra ägaren om att det varit något man inte vill ha i maten i den inbyggda tanken?
https://www.amazon.com/Push-to-connect-Fittings/b?ie=UTF8&node=580146011
"Push to connect". Vet inte vad det är på svenska, jag har köpt sådana på aliexpress i mässing som funkat bra. Hittade inte i butik, men på aliexpress ebay o amazon.
"Push to connect". Vet inte vad det är på svenska, jag har köpt sådana på aliexpress i mässing som funkat bra. Hittade inte i butik, men på aliexpress ebay o amazon.
Den där kopplingstypen kallas för instickskoppling och används främst till tryckluft, men även till exempelvis dosering av tvättmedel eller livsmedel.
Tryckluftsversionen, som förmodligen även duger utmärkt till vatten i en husvagn, finns att köpa I industributiker såsom swedol, duab, vektygsboden mfl.
https://verktygsboden.se/kopplingar/t-koppling-epe
Tryckluftsversionen, som förmodligen även duger utmärkt till vatten i en husvagn, finns att köpa I industributiker såsom swedol, duab, vektygsboden mfl.
https://verktygsboden.se/kopplingar/t-koppling-epe
Tack för väldigt snabba tips på var jag kan köpa dem! Jag antar att en vanlig t-koppling med slangklämma skulle funka också här, men jag tänkte köra med likadana om det ändå går att få tag på.
Ja, varför förra ägaren gjorde så är ett mysterium. Men om det skulle vara något farligt i den inbyggda tanken förstår jag inte fullt lösningen de valde här. Kallvattnet går ju fortfarande till toakranen. Visst, man dricker inte mängder vatten där, mest sköljer ur vid tandborstning. Men varmvattnet kommer fortfarande från stora tanken (via värmepannan).
Ja, varför förra ägaren gjorde så är ett mysterium. Men om det skulle vara något farligt i den inbyggda tanken förstår jag inte fullt lösningen de valde här. Kallvattnet går ju fortfarande till toakranen. Visst, man dricker inte mängder vatten där, mest sköljer ur vid tandborstning. Men varmvattnet kommer fortfarande från stora tanken (via värmepannan).
Klicka här för att svara