Byggahus.se

Vad får jag göra själv? El? VVS?

1. D
    Medlem · 10 inlägg

danielvestling

Medlem
    Vad får man göra själv enligt lagen?

GRÄV/MARKARBETE?
    VVS?
    EL?

Jag har fackmannamässiga kunskaper inom alla områden. Skall påbörja husbygge nästa höst.

Mvh
    Daniel
    ???

2. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Re: Vad får jag göra själv? El? VVS?

Hej Daniel,
    Du får göra allt utom de flesta elarbeten.

mvh
    David

3. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Jag undrar också något liknande avseende maskiner såsom hjullastare och grävmaskiner.
    När jag gjorde bilparkering utanför garaget så körde jag några lass bärlager med den traktor och kärra grävkillen transporterade sin 3,5 tonnare på, i grusgropen använde jag hans L120 att lasta med, vad hade hänt om jag backat över någon t.ex........ja mer än att vederbörande blivit platt då ;)

Nu behöver jag gräva och planera lite igen och en kompis säger att jag kan låna hans Attila några veckor, visst är det frestande att kunna böka lite på tomten utan någon tidspress.

Vad säger lagen om sådana maskiner, visst finns det väl förarbevis och liknande men är det något man ska ha vid yrkesmässigt användande p.g.a försäkringar e.t.c ?

Ponera att jag hjälper någon att ploga snö med hjullastare, vad gäller då.........bara att köra eller ?
    Samma sak om man får lön utbetald ?

En lustig sak är att jag har truckkort och får därför köra truck i arbetet, men jag får även köra hjullastare som utför "materialhantering" med pallgafflar.........men samma hjullastare med snöskopa får jag inte köra i arbetet :-/
    Gissar att detta har med arbetsgivarens försäkringar att göra.

Men det jag undrar gäller alltså t.ex hjullastare, grävare eller väghyvel på fritiden.

4. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Så länge du kör till dig själv är det inga problem. Däremot krävs förarbevis för maskiner över 2.5 ton om du kör till någon annan, t ex hjälper en granne. De räknas som motorredskap och får även framföras på allmän väg av den som har traktorkort.

5. H
    Medlem · 1 106 inlägg

På så vis, jag tror ju att det är många som har dålig koll på detta och t.ex hoppar in tillfälligt och plogar snö och så.......visst, det går väl bra så länge det går bra (som med mycket annat)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.