Råkade ut för en koppling i källaren som helt plötsligt började droppa.
Fick ingen rätsida på den, ju mer jag drog den desto ymingare blev droppandet. Plockade isär och inspekterade, rengjorde, såg inget fel förutom generalfelet att stödhylsa saknades. Både rör och koppling hyfsat fräscha men ändå långtifrån nyinstallerade (2014). Halvhård rör och 15 mm Vatette koppling.
Så jag fick fimpa en bit av röret och sätta dit en ny lite akut.
Men det fick mig att fundera på vad det är som kan leda till detta felscenario?
Fick ingen rätsida på den, ju mer jag drog den desto ymingare blev droppandet. Plockade isär och inspekterade, rengjorde, såg inget fel förutom generalfelet att stödhylsa saknades. Både rör och koppling hyfsat fräscha men ändå långtifrån nyinstallerade (2014). Halvhård rör och 15 mm Vatette koppling.
Så jag fick fimpa en bit av röret och sätta dit en ny lite akut.
Men det fick mig att fundera på vad det är som kan leda till detta felscenario?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 601 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 601 inlägg
Du har inte dragit din koppling med en Vatette klämring...
Vatette har aldrig haft klämringar med "skåror". Korrekt variant är helt slät.
Och vad är det för rör kopplingen sitter på? Halvhårda kopparrör brukar ju vara förkromade. Ditt kanske tex kan vara ett prisolrör?
Prisol ska man alltid ha stödhylsa i, dom är glödgade och således klassas som mjuka.
Halvhårda förkromade rör är det relativt nytt med att man alltid ska ha stödhylsa i.
Vatette:
VSH Super:
Vatette har aldrig haft klämringar med "skåror". Korrekt variant är helt slät.
Och vad är det för rör kopplingen sitter på? Halvhårda kopparrör brukar ju vara förkromade. Ditt kanske tex kan vara ett prisolrör?
Prisol ska man alltid ha stödhylsa i, dom är glödgade och således klassas som mjuka.
Halvhårda förkromade rör är det relativt nytt med att man alltid ska ha stödhylsa i.
Logga in
Skapa konto
Vatette:
VSH Super:
Logga in
Skapa konto
Ahaaa! Mycket intressant!Krilleman skrev:
Får väl tillägga att installationen är gjord av en "professionell" installatör i samband med att bergvärmepumpen installerades, vilket var långt innan vi ägde huset, så jag vet inga detaljer.
Det kanske är ett hårt rör, vanligt naket kopparrör, inget prisol/glödgat alltså var det jag ville få fram.
Jag har definitivt bidragit till den iallafall. Bilderna är tagna efter att jag fimpade kopplingen. Inte så jag drog åt för kung och fosterland, men tillräckligt för att inse att det bara blev värre ju mer jag drog.GK100 skrev:
Inser att man ser så mycket mer detaljer när man blåser upp en bild än vad man ser med blotta ögat i en källare med halvskum belysning. Skulle tagit en före-bild, men på bilden ser man ju tydligt att klämringen deformerats på ett sätt som jag antar inte är avsikten. Kanske också ett resultat av att ring och koppling inte har samma geometri?
Det som "oroar" mig lite är att den fallerar efter så lång tid... Det får en ju att fundera på vilka fler "tickande bomber" som döljer sig i installationen. Som i mitt fall förvisso är dags att byta ut ändå - men ur ett allmänintresse.
Liknande trådar
-
Går det/hur får jag frikyla i luft/vatten?
Värmepumpar -
Varför får jag varmt sedan kallt vatten? Nibe Eminent
Vatten & Avlopp -
Är det klokt att lämna lagfart till köparen utan att få betalt?
Köpa & Sälja hus -
Varför får vi bara ljummet vatten duschen
Badrum -
Hur får jag ut djupvattenpump som fastnat i brunnen - under huskropp?
Vatten & Avlopp