48 216 läst · 18 svar
48k läst
18 svar
Vad exakt är boarea ? och biarea
Sida 1 av 2
Hej
vi har just köpt ett hus
som påstås ha en boarea på 76
och en biarea på 25 (källare)
nu när jag läser igenom alla gamla papper som finns om huset
så framgår det lite olika siffror
bla. att boarean är 67 enligt ett papper
när jag använder original ritningarna och räknar med ytterväggarna (inga påbyggnader finns)
så får jag en yta på ca 69
då borde ju det gammal pappret med 67kvm stämma
nu till min fråga
kan badrummet som ligger i källaren räknas som boarea?
den är ca 10 och då stämmer ju nästan siffran som vi har fått av säljarna
tack för hjälpen!
vi har just köpt ett hus
som påstås ha en boarea på 76
och en biarea på 25 (källare)
nu när jag läser igenom alla gamla papper som finns om huset
så framgår det lite olika siffror
bla. att boarean är 67 enligt ett papper
när jag använder original ritningarna och räknar med ytterväggarna (inga påbyggnader finns)
så får jag en yta på ca 69
då borde ju det gammal pappret med 67kvm stämma
nu till min fråga
kan badrummet som ligger i källaren räknas som boarea?
den är ca 10 och då stämmer ju nästan siffran som vi har fått av säljarna
tack för hjälpen!
i Stockholms innerstad finns flera exempel på där säljaren har fått betala tillbaka till köparen för att de har uppgett felaktiga (för stora) areor i samband med överlåtelser av BRF/BF.
Vet inte vad som gäller för vanliga fastigheter.
Vet inte vad som gäller för vanliga fastigheter.
I så fall tror jag att boarea räknas 6 meter in från yttervägg som är ovan mark, resten av källaren/sluttningsvåningen räknas som biarea. Då borde du dock få mer än 10 kvm boarea i "källaren", om inte huset bara är 1,7 meter brett... Jag tror dock att detta står att läsa i Nyfnikens länk ovan.Mr.Blom skrev:
Edit: om det ligger ett garage eller pannrum inom de 6 metrarna från "fri" yttervägg så räknas den som biarea ändå, det kan vara det som gör att det bara blir 10kvm.
Hene skrev:I så fall tror jag att boarea räknas 6 meter in från yttervägg som är ovan mark, resten av källaren/sluttningsvåningen räknas som biarea. Då borde du dock få mer än 10 kvm boarea i "källaren", om inte huset bara är 1,7 meter brett... Jag tror dock att detta står att läsa i Nyfnikens länk ovan.
Edit: om det ligger ett garage eller pannrum inom de 6 metrarna från "fri" yttervägg så räknas den som biarea ändå, det kan vara det som gör att det bara blir 10kvm.
Hej
jo jag såg länken hade lite svårt att tolka den bara
Det är bara 2/3 av min "källar" som är tillgänglig resten är berg
men lite oklart hur dom räkna då halva badrumet är under mark och resten är på markplan
den yta som finns på markplan ("källarplan") som inte är under mark är
halva badrumet,pannrum,matkällare lite hall mellan dom olika rumen
Vart har du läst detta?PCLarsson skrev:
Nu vart jag nyfiken.
Låter väldigt skumt eftersom du har krav på dig att kontrollera massa saker även när du köper en bostadsrätt och ytan är ganska enkel att kontrollera, det måste vara rejäla skillnader för att det ska bli nått då....
Om du har blivit upplyst om att huset är på 76 m2 så är det inte din skyldighet att kontrollera detta.
Du måste kunna utgå från att det du får information är korrekt.
Sök på google.se felmätt lägenhet
och kolla in denna länk
http://lawline.se/answers/621
Du måste kunna utgå från att det du får information är korrekt.
Sök på google.se felmätt lägenhet
och kolla in denna länk
http://lawline.se/answers/621
Lawline länken refererar ju till en BR. Helt annat lagrum än Hus som lyder under jordabalken.PCLarsson skrev:
Om Säljaren uppger fel kvm så kan det inte ses som att köparen har uppfyllt sin plikt att undersöka om det stämmer. Är det lägenhet så ja, då kan köparen klara sig rätt bra. Gäller det hus så är köparen rätt rökt att få tillbaka några pengar.
Redigerat:
I praktiken ja och nej. Beror från fall till fall, hur det är framlagt från säljarens sida. Då undersökningsplikten är mycket omfattande. Det är två saker som ibland krockar.PCLarsson skrev:
Två exempel på samma fråga men lite olika svar på den.
http://lawline.se/answers/9720 tar upp detta och svaret är svävande i viss mening
http://lawline.se/answers/9723 har en annan syn på det..
Så man kan säga att teorin säger en sak och praktiken sägen en annan sak beroende på vem du frågar.
Det vore ju rätt skumt om man kunde få tillbaka pengar på att säljaren uppgivit fel storlek, särskilt om fastigheten sålts efter budgivning och man har haft en massa visningar. Om då den som bjudit högst mäter (inte i samband med visning utan efter fullbordat köp) och får en mindre yta då ska ha tillbaka pengar så skulle jag som säljare hellre sålt till den som hade näst högsta budet och accepterar den fastighet som man faktiskt tittat på.
I hyresrätter får man ju tillbaka inbetald hyra och hyran fortsättningsvis sänkt om man mäter upp lägenheten och den visar sig vara mer än 10 % mindre än vad kontraktet anger. Detta beror ju på att hyresförhandlingarna inte sker i lägenheten utan endast med kvadratmetrarna, läget och standarden som grund.
Jag gissar att man som köpare av en villa som visar sig vara mindre än vad som står i kontraktet är ganska rökt på att få tillbaka pengar, däremot kanske det kan vara en grund för att häva kontraktet...
I hyresrätter får man ju tillbaka inbetald hyra och hyran fortsättningsvis sänkt om man mäter upp lägenheten och den visar sig vara mer än 10 % mindre än vad kontraktet anger. Detta beror ju på att hyresförhandlingarna inte sker i lägenheten utan endast med kvadratmetrarna, läget och standarden som grund.
Jag gissar att man som köpare av en villa som visar sig vara mindre än vad som står i kontraktet är ganska rökt på att få tillbaka pengar, däremot kanske det kan vara en grund för att häva kontraktet...