Vad drar mest ström?

2k läst  39 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Vi använder led och halogenlampor. Alltså lampor som sitter i tak etc.
    Det stod i bruksanvisningen att man inte ska stänga av radiatorerna helt eftersom luftvärmepumpen då blir utsatt för hård belastning.

2. F
    Medlem Nivå 3
    Luftvärmepumpen kyler inte istället för att värma? När solen tittar fram kan det snabbt bli några grader varmare om man har fönster i söderläge

• Laddar…
  3. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!
    Vi har sänkt luftvärmepumpen och elradiatorerna är ca 2-3 grader under. Dock 1 ett rum (toaletten) är alltid elementet på max eftersom det blir så kallt där annars. Vet inte om det har ngn stor betydelse?

4. R
    Medlem Nivå 1
    Tack!
    Måste kolla på det. Den sitter mot den södra väggen och där finns också ett fönster.

5. E
    Medlem · Nivå 17
    Tillse att värmepumpen är ställd på "heat" och inte "auto". I autoläget kan det hända att den går över kylläge beroende på innetemp.
    Höj tempen på värmepumpen och försök få den att värma så mycket som möjligt då den ger 3-4 gånger mer värme än vad den drar i elenergi.

6. Nefrums
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Att omvandla el till värme är ju det ända som alltid har typ 100% verkningsgrad. Så nya el element är inte effektivare än gammla.

Som andra skrev kolla så att värmepumpen är inställd på att värma och absolut inte på "auto".
    Jag skulle gissa att varmvatten kostar mycket, men det är svårt att göra nåt åt. Tvättmaskin bör nog uppgraderas.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Det var det dummaste... Man köper ju en värmepump för att den värmer billigast, så den ska stå för all värme så långt det går. Om den behöver 'avlastning' av elradiatorer måste det vara en dålig konstruktion.

Däremot kan man behöva elradiatorer dels som backup (så att inte huset fryser ihop om värmepumpen stannar) och dels för att det inte ska bli kallt i de rum som inte nås av värmepumpen.

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Det heter väl officiellt LJUSKÄLLA numera

9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Jag skulle ställa elradiatorerna på 16 grader och värmepumpen på 22 i heat läge. Då står värmepumpen för majoriteten av uppvärmningen och elradiatorerna bara som nödlösning.

I ett tätt och välisolerat hus blir det betydligt jämnare temperatur mellan rum så lite kalla hörn kan man få acceptera om man vill ha låg förbrukning

10. M
    Husägare · Nivå 6
    Glöm inte att mars är tre dagar längre än februari, det är ca 10 % skillnad så med samma förutsättningar i övrigt så förklarar det mer än halva ökningen. I övrigt håller jag med om att ni måste se till att värmepumpen går så hårt som möjligt (om ni står ut med ljudet).

• Laddar…
  11. E
    Medlem · Nivå 21
    Ljuskällor har väl i alla tider varit en samlingsbenämning på alla olika sorters lampor, lysrör mm mm

12. berisen
    Medlem Nivå 6
    När vi köpte hus för ett halvår sedan så sprang jag runt lite maniskt och höll koll på alla apparater och stängde av lampor och så vidare för jag trodde det skulle ha någon större påverkan men ett halvår senare så inser jag att nästan all kostnad är uppvärmning och som jag ändå knappt kan påverka. Det som jag inbillar mig har gjort en del skillnad är att jag gick igenom alla fönster/dörrar och fixade de ställen där det var mycket kallras/drag pga taskiga och gamla tätningslister. Det upplevs åtminstone varmare inne, sen om det påverkade elräkningen är väl kanske tveksamt. :seenoevil:

La ganska mycket tid på att "tweaka" värmepumpen och det gjorde faktiskt mycket, se till så den går så effektivt som möjligt.

I "energispararhetsen" så bytte jag också ut varenda lampa, både inne och ute, till led till en rätt hög kostnad som jag säkerligen inte kommer tjäna igen på måånga år, men det känns ju bra att köra energisnålt iaf! :p:crysmile:

13. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Dels skulle jag se till att ha betydlig högre skillnad mellan värmepumpen och radiatorernas inställning.
    Om ni har sänkt temperaturen på värmepumpen kan det ju mycket väl ha resulterat i ett något lägre luftflöde bort till elementens termostat, vilket i sin tur har fått dem att gå några procent mer än månaden innan.
    (För 2-3 graders skillnad kan det ju även räcka med att du ändrat något i möbleringen som påverkat luftlödet över termostaten som typiskt sett brukar sitta rätt dumt till på elradiatorer.)

Gå runt och känn på dina radiatorer. De ska i normalfallet vara kalla i alla de utrymmen där du har möjlighet att få uppvärmning från värmepumpen. I toalett och liknande utrymmen där det är svårt att få ett bra luftflöde ska de givetvis vara varma.

Du nämner dessutom inte golvvärmen. Har du sänkt temperaturen på värmepump och radiatorer, men lämnat golvvärmens inställning som den var så lär den ju ha jobbat hårdare och i och med att den är den minst effektiva uppvärmningskällan du har i systemet så drar kostnaden iväg i så fall.

Du nämner även att du har ett element på max för att hålla toaletten varm.
    Om det är ett riktigt litet 300W element som går på max dygnet om så är bara det 216kWh per månad.
    Att du behöver ett element för att hålla ett badrum varmt är fullt naturligt, då dörren ofta är stängd etc.
    Men, frågan är varför elementet behöer gå på max, det låter som att du har stora förluster där.

Jag vill återigen slå ett slag för att ni kontaktar kommunens energirådgivare som kan hjälpa er både med att mäta era nuvarande förbrukare, ofta har de även värmekamera och annat för att se var isolering gör bäst nytta etc. samt så kan de hjälpa er att räkna på vilka åtgärder som betalar sig bäst för just er.
    Och som sagt, det är en tjänst ni redan har betalat för, oavsett om ni väljer att använda den eller ej.

14. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Sen är det lite vanskligt att jämföra kostnaden - Priset per kWh kan ju variera en hel del..
    Hur ser den månatliga förbrukningen i kWh ut?

15. 5
    Husspekulant · Nivå 8
    Det är inte helt enkelt så att ni har ändrat era vanor sedan värmen kom?
    Några fler duschar pga trädgårdsarbete, använt elverktyg, dragit igång kompressorn å pumpat däck/bytt däck etc , börjat å tvätta bilen ute med högtryckstvätten eller trallen?
    Sedan om LLVP är felinställd som tidigare sagts så den både kyler å värmer så försvinner ju en hel del energi där.

Hade en kyltekniker hos mig en gång som sa att riktningen på luften skall vara snett ner mot golvet, så luften "studsar" mot golvet å ut i rummet där den sitter, för att få ut maximal effekt och spridning av varmluften.
    Men det var hans ord, är ingen kyltekniker själv.

Gör en kartläggning å skriv upp vad allt drar så har du snart en uppfattning om vad som sticker ut.

Det är parametrarna som har ändrats du ska titta på, har det varit varmare ute ( och inne) och du inte har rört nån inställning med värmen så borde den parametern vara oförändrad eller bättre.

Redigerat 16 apr 10:54

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: