Byggahus.se

Vad drar mest ström?

2k läst  39 svar

1. R
    Medlem Nivå 2
    Vår elräkning skjuter i höjden. Vi bor i ett hus från 70 talet med luftvärmepump och direktverkande el. Denna månad var elräkningen 600 kr dyrare än förra månaden trots att det är varmare ute och vi har lägre temperatur inomhus. (Snittade runt 3800 på 3 Pers i en 150 kvm stort hus).
    Jag är medveten om att man borde byta fönster etc då de är ganska dragiga och vissa vitvaror är gamla. Men det jag generellt funderar över är vad drar egentligen mest ström i vårt hushåll av detta:
    1. Golvvärme från början av 2000
    2. Elradiatorer (nya)
    3. Spis från 2010
    4. Kyl frys från 2010
    5. Tvättmaskin från 1980
    6. Torkskåp från ca 1980
    7. Glödlampor
    8. Spisfläkt från 80 talet
    Tacksam för svar för vad vi ska tänka på för att minska vår energiförbrukning.

2. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Jättebra fråga vad som drar mest, min gissning är att det är något i stil i ordningen elradiatorer, golvvärme, varmvatten etc, beroende på hur mycket golvvärme och vad radiatorerna är inställda på etc.

Det finns *massor* med olika alternativ att förbättra energiförbrukningen, allt beror på hur ert hus är beskaffat och vilken ekonomi ni har etc.

Det absolut enklaste första steg ni bör göra är att kontakta kommunens energirådgivare, han eller hon kan sedan hjälpa er med att kolla på er energiförbrukning, göra lite mätningar och räkna på vilka åtgärder som är mest ekonomiska för er att vidta.
    Hör av er till dem, det är en tjänst som ni redan har betalat för via skatten!

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Nivå 8
    Mest intressant är ju att veta om det skett några andra förändringar mellan dessa månader. Har ni varit fler som duschat mycket så att varmvattenberedaren jobbat mer? Tvättat och torkat mer?
    Isolering i husväggar och fönster blir inte drastiskt sämre från en månad till nästa.

Har du koll på perioderna på elräkningen så att det verkligen är de senaste två månaderna du jämför. Det kan ju finnas viss eftersläpning i faktureringen

4. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Majoriteten av energin går åt till värmen - Resten är bara småsummor.
    Du säger att du har lägre temperatur inne senaste månaden? Har du sänkt tempen på värmepumpen utan att sänka på elradiatorerna så att dom går in mer istället?

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 8
    varmvatten
    torkskåp
    tvättmaskin
    kollat isoleringstjockleken uppe på vinden där är kanske utrymme att rulla ut 10 cm till
    t

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, det är värmen som drar el. och det är en väldigt relevant fråga hur mycket radiatorerna är igång. De borde i princip aldrig gå, annat än om det är -15 utomhus.

Om du använder torkskåpet mycket, så kan man möjligen fundera på om det borde bytas ut mot ett modernare med värmepumpsteknik. Torkskåpet från 1980 kan kosta 2- 5 kr i timmen, med ett värmepumpsskåp får du ned det till hälften eller ännu lite mindre. Men det tar ju några år att tjäna in bytet.

Övriga apparater ger inget eller väldigt lite förbättring att byta ut. Men så kan man ju vilja byta av annat skäl.

• Laddar…
  7. B
    Medlem Nivå 3
    Du får titta på hur många kWh du gör av med på olika månader på året. Du kan inte kolla på elräkningens antal kr, räkna kWh. Troligtvis kommer det vara värmen (=golvvärme, luft-VP och elradiatorerna) som du kan spara pengar på. Det lönar sig oftast inte att byta vitvaror för att de är gamla.

Glöm inte VV-beredaren. En dålig vv-beredare kan kosta flera hundra kr per år extra pga värmeläckage. Men så länge som ni har massa direktverkande el spelar det väl mindre roll.

Sätt in elmätare (finns portabla som man monterar i eluttaget) på tvättmaskin/torkskåp, om de är anslutna med stickpropp.

Glödlampor? byt ut successivt mot LED, lågenergi eller halogen i takt som de går sönder. Småpengar i förbrukning dock.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · Nivå 18
    Glödlampor? Vem använder sådan i dag?
    Testa med att helt stänga av elelementen. Med en korrekt placerad luftvärmepump bör de flesta elementen kunna stängas av helt och hållet.

9. E
    Medlem · Nivå 22
    Typ sådana som jag använder en del glödlampor eftersom dom i det stora förbrukar mycket lite energi av det totala.

10. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Glödlampor har en minimal påverkan på förbrukningen så här års. Förutom att de är tända en förhållandevis kort period under dygnet så är de lika effektiva som den direktverkande elen för att värma upp huset, förvisso med en oftast inte helt optimal placering.
    Det finns många orsaker till att byta ut dem, men så länge man värmer upp huset med direktverkande el är det inte något som är värt att prioritera ur energisynpunkt...

• Laddar…
  11. E
    Medlem · Nivå 22
    Skillnaden är ju att det syns att man gör nått om man släcker en lampa, spolar man däremot bort (eller spar in) en liter varmvatten så är det ju ingen som ser det.

• Laddar…
  12. A
    Medlem · Nivå 18
    Hur mycket golvvärme och på vilken grund? Golvvärme drar alltid lite mer än radiatorer om man har samma temperatur inne. Är det dåligt isolerat golv vilket man kan misstänka på ett 70-talshus blir skillnaden större. Är det bara något badrum lär det inte vara enda boven. Är det större ytor kan det vara värt att kolla upp.

13. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Börja med att dra ner all direktverkande el värme sen kan du börja leta värmeläckor

• Laddar…
  14. R
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar!
    Det som stod i bruksanvisningen var att elradiatorer bör vara igång om man använder luftvärmepump för att minska belastningen på pumpen. Så om vi har värmepumpen på 21 grader så har vi elementen på ca 15 grader.

15. R
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar!
    När jag skriver glödlampor så menar jag egentligen både ledlampor och halogenlampor. Det är det vi har i huset. Glödlampor använder jag som ett samlingsnamn. Kanske är ngt helt annat men så lärde jag mig att det hette en gång i tiden.