Byggahus.se

Vad bör jag kräva av hantverkare?

2k läst  27 svar

1. B
    Byggnovis Nivå 2
    Hej!

Vi har ett företag hos oss som tagit på sig att renovera båda badrummen och lägga nytt golv i tvättstuga. Offerter inkluderar all VVS och El. Vi har valt matta på golv och Fibo Trespo på väggar (vårt försäkringsbolag har gett tummen upp för materialvalet).

Men, problemen börjar bli många. När vi fick offerter var de väldigt noga med att påpeka att allt arbete kommer följa branschregler och de har så kallad "nöjd kund" garanti, men nu känns det som att de blir irriterade när man påpekar saker som är rent tekniskt fel.

Badrum uppe (är klart)
    Ska dra några exempel:

1. Elen som gick till det gamla spegelskåpet behövde dras om och kablarna förlängas. Jag påpekade detta tidigt och även att handdukstorkar behövde få el framdragen. Istället för att ta dit elektriker skarvade mattläggaren de gamla kablarna med Wago kontakter inne i väggen och lät sedan kablarna komma direkt ur vägg (de var alltså inte skarvade i någon dosa eller dragna i rör utan hängde löst inuti väggen). Detta lyckades jag själv ta reda på genom att fråga hur de gjort och de erkände direkt. För att lösa detta fick jag skära upp ett hål från sovrummet för att komma in bakvägen och sen fick elektriker göra arbetet korrekt. Elektrikern får de stå för, men vilken ersättning ska jag få gör att jag behövde göra ett ingrepp i mitt sovrum som nu också måste repareras.

2. Fibon är inte uppsatt enligt tillverkarens anvisningar. Den sitter där den sitter, men jag vet att alla moment inte är utförda som Fibo kräver för att lämna garanti. Hur ska jag gå tillväga här? Räcker ett att jag kan visa på ett felaktigt moment för att hela uppsättningen av Fiboskivorna ska kunna ifrågasättas? Kan jag kräva att de tar ner allt och gör om och gör rätt om jag kan visa att "Det här är inte rätt, hur ska jag veta att resten av arbetet utförts korrekt?" Jag vill inte stå utan försäkringsskydd.

3. Försening. Arbetet skulle påbörjas i början på maj maj och varje badrum skulle ta en vecka. Nu är vi snart i slutet på juni och vi är inte klar än. Badrummet uppe blev en månad försenat. Vad kan jag kräva?

4. Taket har målats 4 gånger trots att jag påpekat att det inte är någon idé då de lycka skapa nya märken varje gång de sätter upp en ny fiboskiva. Nu är badrummet som sagt klart, men taket ser värre ut än innan renoveringen.

5. Foder runt dörr och fönster är misshandlade och ser också begagnade ut.

6. Det nya spegelskåpet satt inte parallellt med tvättstället utan det fick jag själv göra om.

7. Dörren återställdes inte (de bytte tröskel och därav behövde dörren kapas). Det fick jag också göra.

Badrummet nere har de nu lagt matta, men den är full av ojämnheter, fula skarvar och bubblor. Bubblorna lyckades de få till, men ojämnheterna som bestod av framförallt lim, löste han genom att skära ett snitt, trycka ut och sedan svetsa. Utöver det så satte han upp plywoodskivorna snett och det fick jag påpeka innan han ens noterade det. "Oj" sade han efter att ha kontrollerat med vattenpasset.

Jag har klagat hos chefen, men tycker inte han tar något på allvar. Han säger att vi ska lösa det och så vidare, men jag menar att när något inte är korrekt utfört så får man göra om det momentet.

Kräver jag för mycket som kund? Företaget är med i GVK och rekommenderas även på Fibo Trespos hemsida. Jag har vidare bara hört goda saker om dem, tills de kom till mig.

Jag tycker jag har gjort vad jag kan för att allt ska bli rätt och riktigt, men ändå känner jag mig väldigt osäker.

För övrigt, om jag har ett våtrumsintyg och i framtiden får en vattenskada som beror på tätskiktet på golvet, om arbetet inte är korrekt utfört, men jag ändå har ett godkänt intyg från GVK, vad händer då?

Vad ska jag göra i det här läget....?

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Har ni betalat något?

3. B
    Byggnovis Nivå 2
    Vi har inte betalat något än och vi har inte heller fått någon faktura.

4. B
    Medlem · Nivå 17
    3. Hänger nog på om ni har en klausul om vite vid förseningar i avtalet.

1. Problemet här är nog att du åtgärdade det i stället för att firman fick åtgärda det.

Du måste låta firman försöka åtgärda fel två gånger tror jag, kolla i konsumenttjänstlagen. Om de inte vill åtgärda något så tar du in en besiktningsman som vet vad som är fackmässigt och därmed ska åtgärdas och hur resp. vad de inte behöver åtgärda. Om kostnaden för att åtgärda något är orimligt hög i förhållande till skadan för dig kan du få en ekonomisk ersättning. Om de inte vill åtgärda trots besiktningsmannen eller inte lyckas åtgärda kan du ha rätt att ta in någon annan att göra jobbet på deras bekostnad.

5. B
    Byggnovis Nivå 2
    Elektrikern ringde de dock själva in efter att jag tryckt på. Så det är egentligen redan färdigt, den kostnaden får de ta. Men det är en del av allt som gått mindre smidigt och därför vill jag lyfta fram det.

När det gäller felmonteringen av Fibon så har man inte skruvat fast varje skiva i den bärande listen som man ska göra enligt instruktionerna (det här går inte att åtgärda utan att ta bort skivorna och jag har sett det av en händelse när jag behövde skära upp ett annat hål i sovrummet så rörmokaren kunde åtgärda ett fel vid rörmonteringen). Man har inte satt fog i rörgenomföringar eller hålet för ventilation. Man har inte skruvat fast skivorna längst upp. Man har inte satt så mycket fog i hörnen som man ska enligt instruktionerna, där ska det välla ut fogmassa för att vara helt tätt. Hur finns det glipor där man får in nageln mellan skiva och tätningslist.
    Det här är det som är uppenbart och som jag med säkerhet vet. Hur själva skivorna är fogade och om det finns fog mm på alla ställen där det krävs vet jag inte.

Enligt Fibo gäller 15 års garanti om de är uppsatta enligt monteringsanvisningarna. Det är de inte till 100%. Det kanske funkar ändå, men hur ska jag veta det? Händer något så jag ändå ingen garanti av Fibo och försäkringsbolaget har sagt att är det inte monterat riktigt så blir det ingen ersättning heller.

Vad ska man göra? Kräva att de gör om och följer anvisningarna? Ta det som det är och begära lägre pris? Hur mycket lägre? Besikta? Vem kontaktar jag då och hur ska den personen kunna veta hur det är monterat utan att plocka ner eländet?

6. B
    Medlem · Nivå 17
    Ja, precis som i andra trådar där hantverkare inte har lagt tätskiktsfolien korrekt.

7. T
    Medlem · Nivå 8
    Nu har jag inte egna erfarenheter då jag sällan anlitat hantverkare och dom ggr jag gjort det varit nöjd.
    Men en granne blev missnöjd under arbetets gång och helt enkelt gav firman kicken.
    Betalade för tiden dom varit där men sen fick nån annan fortsätta då han tyckte dom var odugliga.
    Vad jag villa säga med det.
    Skriv aldrig fast er i kontrakt där ni inte kan avbryta arbetet. Och se till att berätta om missnöjet tidigt och ev ge dom kicken..stå inte och titta på och låt klåpare förstöra mer helt i onödan

8. B
    Byggnovis Nivå 2
    Jag förstår vad du menar, men jag vill gärna ge de möjlighet att rätta till sina misstag. Alla kan lyckas anställa dåliga medarbetare (jag själv lyckas flera gånger per år i en annan bransch). Det som är en svår balansgång i nuläget för mig är att vara diplomatisk samtidigt som jag vill att de förstår hur missnöjd jag är och går med på att göra om jobbet så att allt är godkänt och har garanti.

9. B
    Medlem · Nivå 17
    Ett lagom sätt att visa sitt missnöje kan ju vara att säga att man hoppas att slippa ta dit en besiktningsman.

10. B
    Byggnovis Nivå 2
    Tack för svar. Jag har nu hittat ytterligare ett fel i monteringen av Fibon som innebär att det måste monteras om. Annars har vi en vattenskada inom ett år.

När det gäller våtrumsmatta, hur mycket ojämnheter ska man tolerera? Den gamla mattan i samtliga rum hade inte en enda ojämnhet som gick att känna med handen, eller se för del delen.

Den nyligen inlagda har ojämnheter som jag skulle beskriva som små vågor eller krusning. De syns uppifrån i normalt ljus och några känner man med foten, de flesta med handen.

Hör detta till något normalt eller ska jag gå hårt ut på det också? Jag förstår att det är ett otacksamt jobb, men det är därför jag anlitat en firma istället för att göra det själv.

11. H
    Medlem · Nivå 11
    Med så många fel och kanske fler så skulle jag ta dit en besiktningsman med en gång.

12. B
    Byggnovis Nivå 2
    Hur ser en besiktningsman på det estetiska? Jag har aldrig behövt anlita någon tidigare. Betalar jag oavsett om han hittar fel eller inte?

13. H
    Medlem · Nivå 11
    Tyvärr kan det ibland se ut som fan och fortfarande vara fackmannamässigt. Du betalar besiktningsmannen oavsett. När du vet att de inte följt monteringsanvisningarna kan du hänvisa till det och be dem göra om och rätt. Om du möter motstånd kan du ringa hinta om att du vill göra en besiktning.

14. B
    Byggnovis Nivå 2
    Börjar ha så mycket ammunition nu så jag hoppas att det räcker på måndag, för då ska chefen få komma hit och titta.

Ska dock ändå ringa en besiktningsman och höra mig för lite.

Tack för svar!

15. H
    Medlem · Nivå 11
    Låter bra! Och betala inte en krona innan du är nöjd.