Byggahus.se

Vad bör ingå i ett entreprenörsavtal?

1. H
    Medlem · Västmanlands · 34 inlägg

HansomeHanson

Medlem
    Vi har just fått ett entreprenörsavtal på 300.000 kronor för att få ett nytt värmesystem i vårt hus. Vi valde just denna entreprenör för att han kunde utföra det innan vintern. Men det står ingenting i kontraktet om när arbetet ska utföras. Borde det inte stå? Jag googlade lite och det verkar som att just tidsplanen ska stå i ett sånt här kontrakt.

En sak till jag undrar om är att både jag och min fru behöver använda våra rotavdrag, men jag är den ende som nämns i kontraktet. Behöver jag lägga till min fru också? Eller räcker det om hon står med på fakturan? Vi kommer att betala hälften nu och hälften när det är klart. Räcker det att jag ber att min fru står som betalande på den andra fakturan?

2. D
    Medlem · 230 inlägg
    Datum för start om ni vill men framförallt vite vid försening är lämpligt. Din fru behöver inte stå i kontraktet, räcker att du informerar om att hon ska faktureras för ROT.

3. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 670 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Betala inte i förskott.
    Be att de skriver in ett färdigdatum eftersom det är viktigt för dig.

4. D
    Medlem · 230 inlägg
    Om det rör sig om ett nytt värmesystem är det väl inte orimligt med dellikvid tex vid leverans av pump? Det väsentliga är väl att en rejäl slant sparas till efter godkänt arbete?

5. T
    Medlem · 261 inlägg

TypRätt

Medlem
    Lite cynisk så här på torsdagskvällen men värt att tänka på är att det många gånger är de bästa som är fullbokade långt framöver och de lite sämre eller nystartade (lättare att gå i KK med) som har öppet med kort varsel så var vaksam. Se absolut till att det finns ett slutdatum med samt ett vitesbelopp per dag/vecka som arbetet går över tiden. Det ska vara väldigt tydligt formulerat. Betala inte i förskott, om det är så att ni betalar något i förskott är det inte dumt att skriva med att allt material som beställs tillfaller er även om kontraktet skulle avslutas utan färdigställande. Eller än bättre betala enbart för materialinköp av sådant som uppenbarligen kan användas även om någon annan skulle få riva bort allt o göra om. Det är inte otrevligt att vilja ha ett tryggt kontrakt. Trugar de på det är det bara en bra varning och du kan gå vidare o vara glad över att du fick reda på det innan de började jobba.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 670 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Om ni fått material levererat till er kan ni så klart betala det värdet. Det blir ju då ingen förskottsbetalning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.