Byggahus.se

Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)

1. A
    Medlem · 2 011 inlägg
    En silverbuske Elaeagnus commutata

• Laddar…
  2. Snigla
    Maskot · Skåne · 8 484 inlägg

Snigla

Maskot
  3. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 2 961 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Just när man nästan tappat tålamodet med att klippa cirklar kring de små gröna tuvorna i gräsmattan, så visar sig Morgonstjärnans näpna blommor.

4. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 140 inlägg

kashieda

Besserwisser
  5. V
    Medlem · 533 inlägg

Villa1949

Medlem
  6. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare · 1 724 inlägg

MariaiÖstergötland

Trädgårdsfixare
    I helgen hade en enda iris slagit ut, idag är det ett hav. Nästan synd att det går så fort, då vissnar de ju fort också.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210608_081702.jpg

Finns det något somrigare än en enkel prästkrage? :love:
    20210608_081646.jpg

Klematisen jag satte för en månad sen har nu slagit ut och verkar trivas. Var ute efter en klematis och svärmor hittade en som hette samma sak som familjens hamster, det var givet att det var den vi skulle ha! :heart:
    20210608_081754.jpg
    20210608_081802.jpg

Rosa-lila blomsterprakt! Lupiner, akleja och tulpaner.
    20210608_081847.jpg

7. Maria T
    Växthusberoende · Stockholm · 513 inlägg

Maria T

Växthusberoende
  8. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 4 801 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
  9. Jiji
    Medlem · 1 935 inlägg
    Här är en annan vallmo. Jag funderar på om det här kan vara P. orientale? Jag blir alltid så förvirrad av de tre sorterna som jag inte riktigt kan skilja från varandra. Men avsaknaden av tydlig fläck på kronbladen gör att jag börjar luta åt orientale. Men jag tycker inte att knopparna beter sig riktigt som de borde...

Någon expert på papaver som kan hjälpa mig?
    DSC_0614.JPG

10. V
    Medlem · 533 inlägg

Villa1949

Medlem
  11. A
    Medlem · 2 011 inlägg
    DSC_8248.JPG

DSC_8252.JPG
    DSC_8258.JPG

Rhododendron har bjudit på en otrolig blomning i år, kanske höstens milda väder och en inte alltför sträng kyla i vinter är orsaken

Detta är R. `Koichiro Wada´ en av mina absoluta favoriter i släktet. Det är en selektion av en vildart ( R. degronianum ssp. yakushimanum) och härstammar från Japan som många av de vackraste buskarna kommer ifrån.
    Knopparna är kraftigt rosa (gillar ej rosa) men blir som utslagen blomma helt vita. Men det vackraste med `Koichiro Wada´ är när blomningen är över och den vackra nytillväxten sätter fart. Bladen får ett kraftigt silverfärgat indument på ovansidan och röd/brunfärgat på undersidan. Det finns nu inte där för att väcka mänsklig beundran utan det är helt enkelt ett skydd som växten utvecklat mot insektsangrepp.

En annan mycket god egenskap är att `Koichiro Wada´ är oerhört långsamväxande vilket resulterar i en kompakt, fint formad buske som aldrig blir storkbent. I trädgårdssammanhang får man betala för långsamväxande buskar och träd, inte särskilt kommersiella förstås men värd varenda krona.

Redigerat 9 jun 18:38
  12. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 872 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Den var fin! Jag är på jakt efter en ny Rhododendron, vågar man köpa en på Byggmax för 499 kr?

13. A
    Medlem · 2 011 inlägg
    Kollade annonsen och du som kund får inspektera plantan men jag skulle slå till. De har förstås köpt den som lockvara men det behöver inte alls vara fel. Den är inte alldeles lätt att få tag på om man inte handlar från utlandet så ja, det är ett tillfälle.

Ge den goda förutsättningar, den blommar bättre i lite mera sol, växer långsamt men är alltid vacker i sitt uppträdande.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.