Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)

1. T
    Besserwisser · Stockholms län · 568 inlägg

term

Besserwisser
    Tidlösa - Colchicum autumnale 'Waterlily'. En av få växter som är giftiga på riktigt och inte bara orsakar lite illamående.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    645C31AD-0A25-4231-A3C3-3C81A19C171A.jpeg

Strålrudbeckia
    CD4E1F48-5606-4C58-8580-05D498B98C03.jpeg

Jordärtskocka (närmare tre meter hög!)
    DC8E2AED-1729-4369-B03C-E1213432D107.jpeg

Lupinerna blommar om
    1D9DB994-1E1F-4040-8FF3-789C450E49E2.jpeg

Doftliljorna! En av dessa i vas är tillräckligt, annars blir det för påträngande. Doftar bara vid och efter solnedgång.
    68291BFD-C6C7-4934-97EC-966FFFAB51F8.jpeg

2. A
    Medlem · 2 386 inlägg
    En senblommande klätterklocka Codonopsis convulvacea ssp. forrestii. Det råder en viss namnförbistring inom släktet så det finns en möjlighet att namnet inte är korrekt. Har haft flera sorter av dem men de har torkat bort så denna är den enda som återstår. Den klättrar på rådjursnätet och stängeln är tunn som en sytråd.

DSCN0074.JPG

3. yonna
    Medlem · Österlen · 7 702 inlägg

yonna

Medlem
    Vilken vacker blå färg!

4. yonna
    Medlem · Österlen · 7 702 inlägg

yonna

Medlem
    Jag har en blomlös trädgård bortsett från surfinor och dahlior men denna blå klocka däckade mig fullständigt! Har du köpt frö? Och iså fall varifrån? Hur ska jag veta att det verkligen är denna blå klocka jag köper? När jag googlar ser jag att de flesta går mer i lila.

5. A
    Medlem · 2 386 inlägg
    Jag misstänker att det är dåliga bilder, dessa blå klätterklockor är verkligen klarblåa. Det är en riktig nördväxt, oerhört svår att få tag på men i England finns plantskolor som har dem. Nej , jag har inte frösått dem.
    Det finns en sort till som torkade bort senaste sommar hos mig, den heter Codonopsis convulvacea ssp. Grey - Wilsonii, klarblå men har en rostfärgad ring i blomman. Mycket odlingsvärda växter. Om du bildgooglar på dem kommer du säkert till min blogg, där finns fler bilder.

http://hagtorpet.blogspot.com/2016/09/codonopsis-igen.html

Redigerat 18 sep 2019 17:47
  6. T

term

Besserwisser
    • Laddar…
  7. Snigla
    Maskot · Skåne · 9 651 inlägg
    • Laddar…
  8. Jiji
    Medlem · 2 780 inlägg
    Det är en geranium, en näva alltså. Huruvida den är ett ogräs eller inte bestämmer du ju själv.

9. Jiji
    Medlem · 2 780 inlägg

10. A
    Medlem · 2 386 inlägg
  11. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 299 inlägg
  12. Jiji
    Medlem · 2 780 inlägg
  13. Jiji
    Medlem · 2 780 inlägg
    Höstaster blommar på landet.

14. T

term

Besserwisser
    Hos mig i zon 2 trivs de bäst i full sol. Jag har både röda och gröna på lite olika ställen, men i lite skuggigare läge blir de påtagligt mindre och blommar sämre. Det brukar sägas att de inte gillar torra lägen, men jag har de största där det är lite torrare. Jordmån verkar de inte bry sig om hos mig.

15. Jiji
    Medlem · 2 780 inlägg
    Jag har skånsk lera i trädgården och det verkar de inte gilla alls. Ska testa i min andra trädgård på landet, där är det sandig morän.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.