Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)

29k läst  552 svar

1. A
    Medlem · Nivå 14
  2. A
    Medlem · Nivå 14
  3. A
    Medlem · Nivå 14
    En av de vackraste vårblommande perenner är lunddockan Glaucidum palmatum. Finns en vit variant också men den kommer alltid några dagar senare. Få se om den överlever frosten som kom och skall hålla i sig några dygn framöver. Den onaturliga värme vi haft har drivit många växter alltför snabbt och de är nu väldigt känsliga för kylan.
    Lunddockan är en surjordsväxt, fyra dagar emellan första bilden där den snabbt bröt igenom jorden och till dess blommorna visade sig.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_8990.jpg

DSC07094.jpg

DSC07188.jpg

4. P
    Medlem · Nivå 11
  5. A
    Medlem · Nivå 14
    Ser ut som sibirisk ärtbuske, bildgoogla för bekräftelse.

• Laddar…
  6. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Helt 100% säker på att det är sibirisk ärtbuske. Växte upp med sådan runt tomten.

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Nivå 11
    Har googlat och visst är det en sibirisk ärtbuske :D stort tack för engagemanget(y)

8. A
    Medlem · Nivå 14
  9. harry73
    Allvetare · Nivå 22
  10. A
    Medlem · Nivå 14
    Daphne retusa en mycket trevlig och blomvillig liten buske som dessutom doftar gott, tillhör tibastsläktet. Har haft den i många år men under de första tre eller fyra åren var den felplanterad. Den växte inget alls men levde. Jag kunde inte förstå vad jag gjort för fel tills plötsligt en dag när polletten trillade ner - jag hade planterat den i surjord.
    Jag flyttade den till vanlig normal jord och då gick det snabbt och den växte till sig, satte knopp och blommar nu rikligt varje vår

DSC07181.jpg

DSC07184.jpg

11. A
    Medlem · Nivå 14
  12. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Färgen är makalös!
    Har du fått några barn av den?

• Laddar…
  13. K
    Medlem Nivå 8
  14. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag hittar denna info på nätet: blöt fröna i ljummet vatten 24-48 timmar. Lägg dem sedan i mixad jord i plastpåse. Därefter stratifieras (kylskåpet) 3 månader. Sedan läggs på bricka i fin jord (ovan/under) och hålls fuktig. Efter groning i kruka ca 2-3 cm i fin jord. Hålls fuktigt i 20 grader. Groningen sker 1-4 månader.

15. K
    Medlem Nivå 8
    Frågan är om det fungerar i verkligheten :thinking:

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: