236 438 läst · 2 445 svar
236k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Kollade mina foton och det var den 14 november som jag upptäckte julrosknoppen, så den har tagit sin lilla tid
Den har fröat av sig o bott på olika ställen i landet, men inte blommat särskilt ofta, kanske bara
3-4ggr under alla dessa år. Så jättekul att den ville visa sig i år.
Men den har verkligen tagit sin tid att blomma
Jag upptäckte den lilla knoppen den 14 nov..😊
Jag minns inte när jag planterade min ursprungliga julros, men det är nog minst 15 år sen.Maria T skrev:
Jag har sån otur med Julrosor så snart ger jag upp (har väl sagt det i 20+ år dock).
Vid mitt tidigare sommarhus (farmors boende) i Stockholms skärgård, växte julrosor på de mest udda ställen.
Hos mig i Stockholms söderförort, nästan samma kommun som farmors hus, växer f*n inga julrosor trots att jag pysslar och flyttar. Snart är jag övertygad om att det beror på att vi har stora ekar och sur jord.
Älskar Julrosor, men här får de bo i kruka, njutas av, omplanteras och sedan dö...
Den har fröat av sig o bott på olika ställen i landet, men inte blommat särskilt ofta, kanske bara
3-4ggr under alla dessa år. Så jättekul att den ville visa sig i år.
Men den har verkligen tagit sin tid att blomma
Jag upptäckte den lilla knoppen den 14 nov..😊
Julrosor vill inte stå blött på vintern men de behöver vatten på sommaren. De är brynväxter och gillar att ha lite tak över huvudet på sommaren. Dvs i kantzonen av lövträd eller en häck är en bra förutsättning.Maria T skrev:
Jag har sån otur med Julrosor så snart ger jag upp (har väl sagt det i 20+ år dock).
Vid mitt tidigare sommarhus (farmors boende) i Stockholms skärgård, växte julrosor på de mest udda ställen.
Hos mig i Stockholms söderförort, nästan samma kommun som farmors hus, växer f*n inga julrosor trots att jag pysslar och flyttar. Snart är jag övertygad om att det beror på att vi har stora ekar och sur jord.
Älskar Julrosor, men här får de bo i kruka, njutas av, omplanteras och sedan dö...
De flesta arter gillar lite kalk, men de är inte så kinkiga med jordens pH.
Ekarna gör faktiskt inte jorden sur. Det är en myt. När bladen precis bryts ner blir pH åt det sura hållet men sedan blir jorden inte uttalat sur utan snarare åt det neutrala hållet. Men vad ekar, om de är många och stora gör i stor utsträckning är att göra marken torr.
Julrosor vill ha hög mullhalt i jorden, ljus på hösten, vintern och våren och fukt på sommaren, näring i januari-februari och vatten under sommaren.
Svårare än så är det inte.
Odlingsråd för de arter som blommar under vintern till tidig vår: hitta en plats i kantzonen av ett lövfällande träd eller en buske/häck. Jordförbättra med mull varje år (kompost, bark eller vad du nu har tillgång till) lägg lite äggskal i jorden om du vill. Ge benmjöl under januari till februari. Vatten under sommaren och hösten om det är torrt. Tänk på att under träd och buskar blir det ofta inte så blött när det regnar om det inte är ihållande regn under en längre period. Därför kan man behöva vattna även om det har regnat.
Sedan kommer de att trivas och blomma. 🌱
Om du visste vad svårt det är att få tag på snödroppar när man inga har.Visan i mitt liv skrev:
Att lyfta på en utslagen snödroppes klocka och titta in, det är nästintill en andlig upplevelse. Var rädd om den skatten. ❤️
När jag ser sådana ruggar vill jag dela dem och fylla hela marken med snödroppar. 😻
Eftersom snödroppar ska planteras "in the green" dvs när de har blad är det jättesvårt att köpa snödroppar. I Sverige envisas försäljarna med att sälja lökar precis som tulpanlökar och då är förutsättningarna mycket dåliga.
Redigerat:
Om du finns i närheten kan du gärna få lite 👍Jiji skrev:
Om du visste vad svårt det är att få tag på snödroppar när man inga har.
Att lyfta på en utslagen snödroppes klocka och titta in, det är nästintill en andlig upplevelse. Var rädd om den skatten. ❤️
När jag ser sådana ruggar vill jag dela dem och fylla hela marken med snödroppar. 😻
Eftersom snödroppar ska planteras "in the green" dvs när de har blad är det jättesvårt att köpa snödroppar. I Sverige envisas försäljarna med att sälja lökar precis som tulpanlökar och då är förutsättningarna mycket dåliga.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 806 inlägg
Tog en dryg månad tills jag var på samma ställe igen så för några dagar sen såg det ut så här i stället:BirgitS skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bit bort inne i en häck är det inte bara vintergäcken som blommar utan också en krokus.

Logga in
Skapa konto
Idag gick jag förbi ett helt fält med vintergäck:

Logga in
Skapa konto
Men det är fortfarande inte många krokus som har slagit ut och förra året blommade krokusarna för fullt den 12 mars: #2 163
Solen och värmen idag har väckt pollinerarna! Och inomhus vaknade en husfluga

Logga in
Skapa konto
Ett hav av snökrokus, ännu fler i år. Ett av områdena på tomten där de brer ut sig

Logga in
Skapa konto
De " vanliga" krokusarna blommar också. Såg dom inte alls för ngra dgr sen
Tänkte på det som någon skrev om bekämpningsmedel på köpevårblommor, hos mig finns det inget på de tusentals små krokusarna som flygfäna kan samla pollen från! Det syntes hur det lyste gult på deras små ben.. 🪰👍🥰
Några blommande julrosor i mars i min gamla trädgård.
Helleborus ericsmithii `Winter Moonbeam" praktjulros
Fylld julros, okänd namnsort
Helleborus foetidus klockjulros
Helleborus gul julros okänd namnsort
Och så den vanligaste hybridjulrosen som sprider sig i massor, krävs rensning varje vår.
Helleborus ericsmithii `Winter Moonbeam" praktjulros

Logga in
Skapa konto
Fylld julros, okänd namnsort

Logga in
Skapa konto
Helleborus foetidus klockjulros

Logga in
Skapa konto
Helleborus gul julros okänd namnsort

Logga in
Skapa konto
Och så den vanligaste hybridjulrosen som sprider sig i massor, krävs rensning varje vår.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 806 inlägg
Idag var det full fart på krokusarna.BirgitS skrev:

Logga in
Skapa konto
Med bara någon meter emellan växte dessa blå/lila krokus men väldigt olika utseende. Är det olika arter?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ja, den övre krokusen är en egen art, den andra, större krokusen är en av många namnsorter av arten krokus.
Den övre något mindre krokusen heter Crocus tommasinianus snökrokus och den på nedersta bilden är Crocus vernus ´Large Flowering Dutch´ Båda sorterna tillhör tidigt blommande krokus, brukar vara snabbt framme på våren
"jag, en namnnörd" 😃
Den övre något mindre krokusen heter Crocus tommasinianus snökrokus och den på nedersta bilden är Crocus vernus ´Large Flowering Dutch´ Båda sorterna tillhör tidigt blommande krokus, brukar vara snabbt framme på våren
"jag, en namnnörd" 😃
Hm, blir avundsjuk när jag ser mattor av självsådd snökrokus. Hos mig ser det ut att trivas och bildar ruggar, men ser inte att den sprider sig utöver delning.
Kan det vara så att de kräver korsbefruktning och jag bara har en klon?
Samma med mina snödroppar förresten, fina stora ruggar men inga fröplantor vad det verkar.
Kan det vara så att de kräver korsbefruktning och jag bara har en klon?
Samma med mina snödroppar förresten, fina stora ruggar men inga fröplantor vad det verkar.