Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad blir det för mat?

1. G-83
    Renoverare · Skåne · 756 inlägg

G-83

Renoverare
    Nu hör inte detta till tråden. Men om vi tar bort korna har vi oerhört mycket mark som inte kan användas till annat än betesmark över. Denna
    mark kommer växa igen och våra öppna landskap som många är så förtjusta i försvinner. I ett naturbete finns väldigt många arter av både växter och djur som är helt beroende av att det finns betesdjur.

Ät gärna mindre kött om ni vill men ät framförallt rätt sorts kött. Svenskt kött och inte importerat skit från Sydamerika som är fullt med antibiotika.

Kyckling och grisuppfödning kan diskuteras men här gäller samma sak. Vår djurskyddslag är på de allra flesta punkter striktare än de länder vi importerar ifrån.

2. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 12 494 inlägg
    Man är ju inte så ofta där borta dock :)

3. G-83

G-83

Renoverare
  4. M
    Medlem · 110 inlägg

MsTake

Medlem
    Ja vill man ha nötkött är det ju super om det är certifierat svenskt naturbeteskött så vi får de fördelarna. Tyvärr är det ju sällan det. Även våra svenska kor är inne 92-96% av tiden och de är ju oftast enbart pga den lagstiftning vi har att de ens får vara ute de procenten. Inom LRF motionerar man ju till och med för att få ta bort kravet på naturbete då de inte kan konkurrera med det kravet och behöver lägga ner annars.

Sedan kan man ju fråga sig om öppna landskap är ett måste. Det är ju inte naturligt för vårat landskap utan något vi skapade för att kunna hålla just betesdjur.

Prioriterar vi öppna landskapen skulle det ju säkerligen även gå att hålla de öppna där man vill med slåttermaskiner. Kanske robotiserade och drivna av solenergi så argumentet faller lite.

Tänker vi sedan bort klimatdelen i fråga så finns det ju hela aspekten av industriell djurhållning men tycker vi lägger ner här och frågar vad blir det för mat?:thinking:

5. Thomas59
    Byggveteran · Stockholms län · 3 002 inlägg

Thomas59

Byggveteran
  6. G-83

G-83

Renoverare
    Du blandar ihop mjölkkor och köttdjur. Jag diskuterar gärna vidare men då får det brytas ut i en egen tråd.

7. P
    Renoverare · 2 631 inlägg
  8. T
    Allvetare · Skåne · 5 789 inlägg

tank77

Allvetare
    Barnportion, och var är den inlagda gurkan samt broccolin?

9. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 936 inlägg
  10. FredrikR
    End of vacation.. · Dalarna · 12 994 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

End of vacation..
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20220701_190902.JPG

No words needed!

Classy, nope!
    Rensade fat, yepp. :love:

Godaste köttet sa barnen, kan varit för att jag var måttligt irriterad innan löprundan, men jag vet att dom uppskattar det lika mycket som mig.:cool:

11. P
    Renoverare · 2 631 inlägg
    Haha 300 gram Färs. Sen tog jag 2 päre te för å bli riktigt mätt. Inlagd Gurka å broccoli klarade jag mig utan idag.

• Laddar…
  12. AndersMalmgren
    Du måste komma hem till mig och äta lite slow cooked kvalitetskött :)

• Laddar…
  13. FredrikR
    End of vacation.. · Dalarna · 12 994 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

End of vacation..
    Kann ja ta mä frugan och ongan nästa vicku, innan Gunters? ;)

• Laddar…
  14. AndersMalmgren
    Haha, uppdraget växte helt plötsligt :)

• Laddar…
  15. M
    Renoveringsnovis · 631 inlägg

Mortsken

Renoveringsnovis
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.