2 933 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Vad blir bäst och billigast när man ska lägga klinker i lägenhet?
Hej!
Jag ska lägga klinker inomhus i hall och kök som är sammanhängande. Huset är från 1939 och lägenheten finns på första våningen med tvättstuga i källaren under. I köket ligger ca. 25 mm brädgolv (furu) flytande på träreglar och i hallen ligger ca. 20 mm solida ekplankor på samma sätt.
Som jag förstått finns det två alternativ.
Alt.1: Bryta upp befintliga trägolv och gjuta en betongplatta, vilket borde bli stabilast.
Alt. 2: Lägga golv-gips som limmas/skruvas i befintligt trägolv och som förstärks med 2,5 mm armeringsnät och fiberförstärkt flytspackel.
Jag har beräknat materialkostnaden för alt. 2 till ca. 2000 kr, men vet inte vad alt. 1 skulle kosta eftersom jag inte vet hur tjock betongplattan behöver var?
Vad blir bäst och mest kostnadseffektivt?
Mvh
Lars
Jag ska lägga klinker inomhus i hall och kök som är sammanhängande. Huset är från 1939 och lägenheten finns på första våningen med tvättstuga i källaren under. I köket ligger ca. 25 mm brädgolv (furu) flytande på träreglar och i hallen ligger ca. 20 mm solida ekplankor på samma sätt.
Som jag förstått finns det två alternativ.
Alt.1: Bryta upp befintliga trägolv och gjuta en betongplatta, vilket borde bli stabilast.
Alt. 2: Lägga golv-gips som limmas/skruvas i befintligt trägolv och som förstärks med 2,5 mm armeringsnät och fiberförstärkt flytspackel.
Jag har beräknat materialkostnaden för alt. 2 till ca. 2000 kr, men vet inte vad alt. 1 skulle kosta eftersom jag inte vet hur tjock betongplattan behöver var?
Vad blir bäst och mest kostnadseffektivt?
Mvh
Lars
Tack för svaret!
Nej! Självklart tänkte jag inte gjuta på bjälklag, då detta vilar flytande på sand eller dylikt. Dessutom ligger det en betongplatta från 1939 under, då det är på första våningen...
Ursäkta okunskapen!... men är PL400 ett lim man använder mellan trä och gips?
Fortfarande säker på att alt. 2 är bäst?
/Lars
Nej! Självklart tänkte jag inte gjuta på bjälklag, då detta vilar flytande på sand eller dylikt. Dessutom ligger det en betongplatta från 1939 under, då det är på första våningen...
Ursäkta okunskapen!... men är PL400 ett lim man använder mellan trä och gips?
Fortfarande säker på att alt. 2 är bäst?
/Lars
Den lösningen som bygger minst på höjden är om du limmar golvgipsen direkt på brädgolvet med Ardex S48. Du behöver inte flytspackla då utan kan sätta klinkern direkt på golvgipsen.
http://www.ardex.se/fileadmin/ardex_se/Broschyrer_PDF/Broschyr_S48.pdf
http://www.ardex.se/fileadmin/ardex_se/Broschyrer_PDF/Broschyr_S48.pdf
Tack för svaren!
Jag har ett litet problem kvar och det är att mellan kök och hall ligger det olika trägolv som har en höjd skillnad på ca 2 mm där dörrtröskeln satt i golvet. Hur får jag det jämnt och ska jag fylla ut mellan rummet med någon form av betong, för att sedan kunna lägga golvgipset, så att jag kan lägga klinkers flytande mellan rummen?
Jag har ett litet problem kvar och det är att mellan kök och hall ligger det olika trägolv som har en höjd skillnad på ca 2 mm där dörrtröskeln satt i golvet. Hur får jag det jämnt och ska jag fylla ut mellan rummet med någon form av betong, för att sedan kunna lägga golvgipset, så att jag kan lägga klinkers flytande mellan rummen?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur jämnar jag bäst till under den nya golvplankan?
Golv -
Hur bäst laga spruckna tegelstenar i öppen spis?
Värme allmänt -
Bäst/billigast lösning för stor, gropig, oregelbunden tomt?
Robotgräsklippare -
Bästa toaletten för fritidshuset? Här är alternativen om du saknar avlopp
Artikelkommentarer -
Hur mycket stenar i bastun?
Bastu