Hej! Är i tankarna på att riva en vägg då vi har byggt om lite i lägenheten. Vill dock säkra mig om att jag inte ta ner något bärande. Letade därför fram gammla originalplanritningar på lägenheten (byggd typ 1910-1930). Här ser jag beteckningarna U. och S. på vad som ser ut som plats för dörrar, det skulle dock innebära att lägenheten en gång i tiden hade två ingångar – kan det stämma?

Nu undrar jag följande:
Vad står beteckningarna U. och S. för?
Det är en vägg med beteckningen S. jag önskar riva. Går det att bedömma om denna är bärande eller inte utifrån denna planritning?

Tack!

• Svartvit ritning av en våningsplanslayout med markerade rum såsom kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte vad det står för, men s och u verkar ha mer att göra med öppningarna/dörrarna än själva väggen. Den ritning du lagt med går inte att bedöma om det är bärande eller ej ifrån. Finns det ingen förklaring av benämningarna i sidan på denna eller någon annan ritning?

• Gilla
Unnkan och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

S . och U. (samt B. etc.) är med stor sannolikhet något som beskrivs i ett dokument som kompletterade ritningen. Alla tre S. i ritningen verkar vara dörrar med lika mått. Och ja, köket hade ursprungligen en egen ingång till trapphuset. Det var närmast standard förr i tiden. I finare hus för tjänstefolket och i hus för arbetare så var det för att man skulle kunna ha inneboende i rummet och/eller använda bostaden så flexibelt som möjligt.

Jag ser inte att det går att bedöma om väggen mellan köket och rummet är bärande. Du behöver mer underlag.

Redigerat:
  • Gilla
Unnkan och 1 till
  • Laddar…
Hej! Tack för era snabba svar. Om bärande eller inte får jag helt enkelt undersöka vidare. Tyvärrr saknas beskrivning. Detta är från stadskontorets gammla inscannade arkiv, lite begränsat inbland.

BirgitS
Ibland kan det finnas dokument som inte är inscannade och som man kan få kopior på om man besöker kontoret.

Om det är träbjälklag så behöver du antagligen en bjälklagsritning och om det är betongbjälklag en armeringsritning. Om det inte finns sådana ritningar behöver du antagligen anlita en byggkonstruktör med erfarenhet av flerfamiljshus från den tidsepoken.

• Gilla
Unnkan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.