Vad betalar ni per kwh för elen idag?

12k läst  105 svar

1. Snigla
    Allvetare Nivå 23
    Jag är den som förhandlar elpriserna härhemma och framåt höstkanten är det dags att förnya vårt avtal.

Jag brukar alltid välja 3-årsavtal.
    Är helt nöjd med det. Har oftast jämnat ut sig fint över perioden.

Nu tog jag mig en liten snabbtitt på elskling, samt besökte några elbolag.. bara för att ha ett litet hum om prisläget idag (när man har tecknat 3-årsavtal behöver man inte bry sig så mycket däremellan..).

Inser att allt plötsligt är "jättedyrt" - jag brukar ha lite koll iaf.. men jag måste ha missat nått stort..

1. Vad betalar Ni per kwh idag?
    2. Har ni rörligt eller fast? (om det är fast, när tecknade ni det och hur länge?)

Bara själva elleveransen och ev avgifter.. (inte elnätet så att säga, vissa har det på samma.. medan sådana som jag har två olika bolag).

• Laddar…
  2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    1. 85,8875 öre inklusive moms, exklusive fast avgift (avseende förbrukning under januari 2019).
    2. Rörligt pris

Vårt tidigare bundna avtal (41,25 öre) gick ut 2018/09 och efter det har elpriset mer än fördubblats.

3. D
    Medlem · Nivå 17
    Kan det inte vara rätt enhet i rubriken i alla fall?

Personligen kör jag rörligt avtal med så låga påslag som möjligt.

• Laddar…
  4. R
    Medlem Nivå 1
    Jag kör med Tibber, timdebiteringJust nu 59öre /kwh inklusive moms

Redigerat 21 mar 12:30
  5. D
    Medlem · Nivå 17
    Snälla. Använd i alla fall något som påminner om en energienhet.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · Nivå 21
    73,10 öre/ kWh inkl allt
    Rörligt lokalpris

7. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Rörligt pris. För Januari och februari (8 388 kWh) betalade jag totalt 12 182:43 kr, 1:45/kWh uppdelat på:

6 780:59, 81 öre/kWh i elkostnad (inklusive Årsavgift, Elcertifikatskostnad och Moms)

5 401:84, 64 öre/kWh i nätkostnad (inklusive Fast nätavgift 20A, Rörlig nätavgift, Elberedskapsavgift, Elsäkerhetsavgift, Nätövervakningsavgift, Energiskatt och Moms)

8. Lill72
    Medlem Nivå 6
    Eon, rörligt pris: 71,55 öre/kWh inklusive moms.

Redigerat 21 mar 13:49
  9. C
    Medlem · Nivå 7
    Ligger någonstans kring 1,30 kr/kWh. Måste kolla mer exakt när jag kommer hem, blir fundersam att vissa kommer undan med halva kostnaden, det ligger inte ens min fasta del på..

• Laddar…
  10. engs
    Medlem Nivå 7
    Råkade se de här om dagen, hur funkar de?
    Är priset man får upp inklusive allt? Dvs om man jämför med compricer eller elskling och ser priser där så ska de inkludera allt, typ en fast avgift slås ut på beräknat antal kilowatttimmar etc.

Redigerat 21 mar 14:14
  11. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Betalar du 1:30 bara för elhandeln, eller är det inklusive nätavgiften?

12. J
    Husägare Nivå 7
    Elhandel: 62,50 öre/kWh inkl moms, bundet 3 år 2018-06-01. Sala-Heby energi.
    Elöverföring: 16,25 öre/kWh inkl moms, Boo Energi
    Energiskatt: 34,70 öre/kWh

Månadsavgift elnät 232 kr (20A)
    Myndighetsavgift 57,50 kr

Så den rörliga kostnaden är drygt 1,13 kr per kWh

Redigerat 21 mar 15:24
  13. Snigla
    Allvetare Nivå 23
    Jag känner igen mig.. börjar tro att det varit härdsmälta eller nått längs vägen :oops: hoppas priset hinner sjunka lite till höstkanten!

Hade lite tur förra gången, bolaget vi tecknat upp oss på "innan" gav oss ett bra erbjudande nån månad innan befintliga avtalet skulle gå ut. Kollade bara av marknaden lite snabbt, utan att fördjupa mig nämnvärt.. var ju nöjd med erbjudandet (samma rabatter som jag kämpat mig till gången innan hehe).

Nu kollade jag inte rörligt då. Men på längre avtal - 3 år.. så verkade det kosta runt 56-58 öre/kWh (som billigast på elskling)

Snabbkollade nu de andra också hos elskling.se:

från 59 öre/kWh för 2 årsavtal
    från 62 öre/kWh för 1 årsavtal

Och rörligt: 65.50 öre/kWh

Sökningen är baserad på "mina val".. (villa, 33000 kWh, pappersfaktura, sorterat på pris)

14. C
    Medlem · Nivå 15
    Du kan ju inte jämföra fast och rörligt pris så där, i synnerhet inte en vintermånad.

15. C
    Medlem · Nivå 7
    Det är med elnätet. 1,42 var det visst. Dock får jag skylla mig själv, skulle förnyat vid årsskiftet men ej blivit av.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: