Byggahus.se

Vad bestämmer säkerhetsventilens öppningstryck?

1. T
    Medlem Nivå 4
    Det säger du;)

Ett exempel: en kåk på 20m har ungefär ett statiskt tryck på 2Bar. Drifttrycket, beroende på pump m.m, kan vi ha på ca: 2.5Bar eller lite mer.
    För att ha lite marginaler och att inte säk skall öppna i onödan behöver vi en säk på typ 3.5Bar. (Långt ifrån det maximala drifttrycket)
    Alltså, som jag skrev i inlägg #14 raden näst längst ner: säk väljs enklast efter höjd och drifttryck. ( och det är ju det som bestämmer säkerhetsventilens öppningstryck )

• Laddar…
  2. K
    Medlem Nivå 6
    Svar till Patrick E

Angående hissar så tror på vad du säger man då är dom inte lindrivna som i mitt exempel :)

3. J
    Medlem Nivå 8
    Nja, de flesta ved-pellets-oljepannor och även acktankar (konsumentpannor) på marknaden är sällan märkta mer än 1,5bar Max drifttryck och tryckta 4bar. Att utgå ifrån att allt är PN6 är ingen höjdare.

4. T
    Medlem Nivå 4
    Absolut, därför skrev jag i tidigare inlägg att det finns undantag, bl.a. vid fastbränsleeldning där det nästan uteslutande används öppna system, där säken endast öppnar vid extremfall såsom frysning m.m. Jag generaliserade lite väl;) Och självklart skall man följa fabrikantens anvisningar vid osäkerhet. Sorry om det inte framgick:(

Redigerat 22 dec 2014 12:21
    • Laddar…
  5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det finns koniska stållinor.
    Alltså att de är tjockare i ena änden, för att sedan tunnas ut mot "ytteränden.
    Detta minskar egenvikten och medför att de kan bära större "nyttig last".

Jag tror att detta har använts på hissar.
    Det var också vanligt på fartygslod, för att kunna loda stora djup.
    Innan ekolodet togs i bruk fick man göra det med mekaniska lod.

6. N
    Medlem Nivå 14
    Det är ju ganska självklart att det är den svagaste länken som styr det maximala öppningstrycket.

Men generellt sett så är det ju alltid bättre att begränsa trycker till en så låg nivå som möjligt, så det kan ju finnas tillfällen då säkerhetsventilen kan ställas LÄGRE än det maximala.

Säg att vi har ett system där de flesta grejer til 10 bar, men några bara tål 6 bar. Då är det klart att vi inte kan ha en säkerhetsventil som öppnar vid 8 bar. Men det är inte säkert att 6 bar är "rätt" heller. Om normaltrycket i systemet bara är 1 bar så borde en säkerhetsventil som öppnar vid 3 bar inte vara något problem.

Det viktiga när man "dimensionerar ner" på det viset är ju att öppningstrycket ska ligga så att det aldrig uppnås vid normal drift, eftersom ventilen då kommer att öppna onödigt ofta och man riskerar slitage.

Man kan ju jämföra det med säkringar. Det är ledningens area som avgör vad man säkrar med, men oftast är 1,5 kvadrat avsäkrat med 10 A trots att det skulle gå att säkra upp till 13 A.

• Laddar…