Tjena.

Jag bygger en carport med förrådsdel längst in.

Jag mer kan jag tänkas behöva göra innan jag ger mig för vintern?

Jag har tänkt panela klart högra sidan samt inne i carporten och ovanför mot nocken
Vänstra sidan ska vara öppen som den är nu.

Tänkte mest på att den kommer klara snön, bor i Umeå det kan tänkas komma en del.

Såhär ser det ut för tillfället

• Halvfärdigbyggd carport av trä med takstolar och vindskydd, högra sidan delvis panelad, vänster öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig träkonstruktion av en carport med takstolar synlig och en delvis täckt sidovägg, i vintersnö.
    Skapa konto
Inga åsikter?

Taket klart, bra tätt från ovan, kan du panela den del som ut mot naturen så gör det, den del som mot huset, bry dig inte, klart det kommer lite snö där med men inte mycket och skottas nog inte heller. Framsidan med lite stolpar uppifrån och ner med en press på det så är det klart. Tänk på att den nedre delen mot mark ska du rulla in pressen lite i en regel och fästa i stolparna och lika upptill. Annars kommer pressen att blåsa sänder. Finns av lättviktstyp inte stark och en som är lite tyngre på biltema och bra pris.

Delen som syns framifrån är carport delen så den kommer att vara öppen på vänster sidan även i framtiden

Det jag funderar på är att en kompis som tycker sig veta lite om allt påstår att jag ska behålla strävorna över vintern för att carporten annars kan rasa,.

Att jag måste sätta insidan av taket för att det ska tydligen ge väldigt mycket hållfasthet.

Kan det verkligen stämma?

Jag märkte också att golvet inne i garage delen är fuktigt .
Iaf halva delen.
Den inre delen som angränsar till en dåligt isolerad dörr är torr men delen ut mot där presseningen sitter är blöt.

Man skulle tro att det blåser in där men presseningen är helt torr och grejjerna jag vinterförvarar där är också helt torra ovanifrån.

Var kan vattnet tänkas komma ifrån.
Plattan göts i början av september och taket har varit vind och vattentätt i ungefär 2 månader.

Kan fukten komma upp från betongen?

Det med strävorna är ett måste, kanske t.o.m. att se till att det blir fler och som ett kors mellan stolparna, att spika igen taket är en väg för att styva upp sidoskyvning ( huset vrider sig vid last på taket ) Det går även att sträva i taket från hörn till hörn. Eftersom det är långt så ska du nog se till att det styvs upp med reglar i taket och inte då några brädor utan mist 45X95 som skruvas upp i takstolarna . då är det lätt att ta ner sedan till våren, Svårt att rita för taket men du förstår nog

• Byggställning med markerade förslag på strävor mellan stolpar och takstolar för stabilitet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.