1 823 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Vad behöver jag för strömadapter till dessa kablar?
Hej!
Köpte mig ett hus och håller på renovera, bytt ut de flesta strömbrytare och det har fungerat bra.
Dock stötte jag på följande strömbrytares kabeldragning idag, behöver lite information om vilken typ av strömbrytare jag ska köpa till detta.
Två knappar, en går till vardagsrumsbelysningen, den andra har jag ingen aning om.
Mvh
Pär
ps. Novis så det sjunger om det på området, så enkelhet och klarspråk uppskattas
Köpte mig ett hus och håller på renovera, bytt ut de flesta strömbrytare och det har fungerat bra.
Dock stötte jag på följande strömbrytares kabeldragning idag, behöver lite information om vilken typ av strömbrytare jag ska köpa till detta.
Två knappar, en går till vardagsrumsbelysningen, den andra har jag ingen aning om.
Mvh
Pär
ps. Novis så det sjunger om det på området, så enkelhet och klarspråk uppskattas
förr i tiden var det rätt vanligt att man hade dubbla knappar i vardagsrummet så om man hade tex ljuskrona med 5 lampor i så kunde man välj att tända tex 3st med en knapp och 2st till med den andre knappenN Nawks skrev:
om så är fallet så borde där finnas 3 st kablar i lamputtaget (blå+2 tändkablar)
t
Make sense, men, vilken strömbrytare ska jag köpa för att detta ska fungera? Ett produktexmpel från tex. K-Rauta eller liknande butik skulle uppskattas oerhört!T tergo skrev:
Det som suttit verkar då vara en kronbrytare, men det är inte säkert att den nya ser exakt likadan ut på baksidan och då kan du behöva kolla upp hur den ska kopplas för att motsvara den gamla.
Vilken du ska ha sedan beror lite på utseendet också, men t.ex. https://www.hornbach.se/shop/SCHNEI...ram-vit-1822416/6690212/artikel-detaljer.html
Vilken du ska ha sedan beror lite på utseendet också, men t.ex. https://www.hornbach.se/shop/SCHNEI...ram-vit-1822416/6690212/artikel-detaljer.html
Perfekt, gick och köpte en sådan på bild 1.E etompau skrev:
En sista knuff på vägen, vilka kablar ska sitta vart på den nya dosan?
Har lite för mycket respekt för el för att göra som jag "tror" det ska vara, så skulle uppskatta lite experthjälp!
Mvh
Pär