Vad behövs vid nytt plåttak?

4k läst  1 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vi har ett uthus (kallförråd) som hade ett tak av tjärpapp ända fram till i vårs då Gudrun var på besök och tog med sig en del i stormen. Taket har sedan stormen varit täckt med pressening men nu är det dags att laga taket.

Under tjärpappen sitter det råspont som är i fint skick och utan skador vad jag kunnat se.

Nu står vi i valet och kvalet om vi skall lägga nytt papptak, som passar uthuset ganska bra estetiskt sätt. Eller om vi skall lägga ett plåttak istället.

Vad som behövs vid nyläggning av papptak är jag på det klara med men undrar lite vad som behövs om vi lägger på plåttak. Plåttaket vi har tittat på är Byggmax.se Phantomplåttak. Jag gissar att det skall vara underlagspapp under plåttaket men måste man har läkt och dylikt eller kan man skruva det direkt i råsponten? ???

Tacksam för alla svar och råd.

// Snozzi

2. D
    Medlem Nivå 5

Re: Vad behövs vid nytt plåttak?

Man ska ha läkt ovanpå pappen som man skruvar plåten i. Du kan säkert få en broshyr med monteringsanvisningar som talar om vilket avstånd du ska ha mellan läkten för just den plåttypen. Det kan variera lite men brukar vara ca 400mm.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: